3FM nieuws

Zo ziet de pop-up store van Kendrick Lamar er uit

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zo ziet de pop-up store van Kendrick Lamar er uit

'Humble', 'Pray For Me' en 'DNA'... Alleen al het afgelopen jaar heeft Kendrick Lamar een aantal dikke hits op zijn naam staan. Vanavond staat hij in een uitverkochte Ziggo Dome en sinds gisteren kunnen loyale fans al terecht in speciale Kendrick pop-up store in Rotterdam. Ook die blijkt een groot succes te zijn! 3FM-redacteur Caïne ging langs en stuitte op een flinke rij voor de deur.

"Oh, gisteren stonden er nog meer mensen, toen was de rij twee keer zo lang," zegt de verkoopster die de laatste kledingstukken ophangt. Met nog een half uur te gaan voor de winkel opent worden er hier en daar nog wat voorbereidingen gedaan. Accessoires die al netjes liggen, worden nog nét even wat rechter gelegd en de laatste shirts worden aangevuld.

"Dit zijn echt de allerlaatste," vertelt Michel Poldervaart, het creatieve brein achter de winkel. "Gisteren hebben we een stuk of duizend klanten gehad. We moesten twee uur eerder dicht omdat we bijna helemaal uitverkocht waren. Ik verwacht dat er straks niks meer hangt." Er zijn mensen uit België, Duitsland, Luxemburg en zelfs Scandinavië geweest. Michel showt de winkel en beantwoordt ondertussen vragen.

Hoe lang staan mensen in de rij om hier binnen te komen?
Michel: "De mensen die nu voor de deur staan, zijn er al twee uur. Meestal is de wachttijd door de dag heen al snel een uur."

Justin Bieber en The Weeknd hebben ook al een pop up bij jullie gehad, daarnaast zitten Kanye West en Jaden Smith in je vaste collectie. Hoe komen al die bekende artiesten hier terecht?
"Ik zoek heel erg de creatieve samenwerking op. Op een gegeven moment ben ik in contact gekomen met iemand in New York bij Bravado en Universal, waar veel muzikanten bij zitten. We hadden meteen een hele goede klik. Zo is het gaan rollen. Kendrick is hier gekomen via Jaden Smith en zijn grafisch designer Jide Osifeso, Jayden kwam een keer de winkel in lopen toen hij in Rotterdam was voor de MTV Europe Music Awards. Hij was toen degene die per se zijn merk hier wilde hebben hangen."

Wie ontwerpt de collectie?
"Kendrick zelf, met zijn team. Jide zit daarbij en heeft een grote rol gespeeld in de ontwerpen."

Michel laat een oranje shirt zien uit de collectie. "Dit is een bijzondere, wij zijn de enige die deze hebben! Ook bij de venue kun je 'm niet krijgen. Die golven die erop staan zijn eigenlijk een tekst: 'Netherlands' staat er."

Hoe lang zijn jullie al bezig met de voorbereiding?
"Zeker drie/vier maanden. Muzikanten zijn echt artiesten: superperfectionistisch. Alles wordt teruggekoppeld naar hen, ze zitten overal bovenop en weten heel goed wat ze willen."

Hoe laat jij je inspireren om de winkel in te richten?
"Als ik puur naar pop-ups kijk, gaat het om artiest en zijn album. Dat wordt altijd de rode draad, ik vraag aan artiest naar de look and feel van zijn tour. Bij The Weeknd was het 'Starboy', er zat veel rood in de video en het gaat erover dat hij op een kruispunt staat in zijn leven en carrière. Dat zag je toen ook terug in de winkel. Kendrick laat zich inspireren door Azië, zijn alter ego is Kung Fu Kenny. Hij houdt heel erg van strak en minimalistisch. Dat zie je terug in de collectie en de store."

Heb je veel contact met Kendrick?
"Hij moet alles goedkeuren, dat voelt wel als een zware test hoor."

De rij buiten wordt steeds langer. Mensen proberen door de ramen alvast een blik te werken op de stukken die er hangen. Ze staan te praten met elkaar en ze wijzen naar verschillende rekken vol shirts en hoodies.

Is dit de meest succesvolle pop-up so far?
"Ja! We krijgen veel support van Kendrick en zijn team. Hiphop heeft een hele loyale fanbase die ook nog eens gigantisch gegroeid is in de afgelopen jaren."

Zijn er al plannen voor een volgende artiest?
"Zeker. Vandaag staat er een gesprek gepland met een grote artiest die in juni/juli optreedt in Nederland. Misschien kun je wel raden wie? Hij is echt een jeugdheld van me."

Het is 12:00 uur en de eerste klanten stromen de winkel in. De enige die ervoor zorgt dat het geen Black Friday-achtig tafereel wordt is de beveiliger die voor de deur staat. Een handjevol mensen mag tegelijk naar binnen, binnen vijf minuten zijn de eerste aankopen al ingepakt en afgerekend.



Wat voor reacties krijg je wanneer ze de winkel zien?
"Ze vinden het meestal geweldig. De muziek staat hard aan, dat doet al wat. Mensen staan buiten al vrolijk in de rij en zijn enthousiast. De meeste fans kopen meteen vijf of zes stukken uit de collectie."

Jesse (17) is een van de eerste die met een aankoop naar buiten gaat. Voor hem geen vijf stuks, maar wel een witte hoodie. "Ik kan helaas niet naar het concert, daar heb ik het geld niet voor. Gelukkig kan ik deze hoodie wel kopen, want ik ben echt groot fan van Kendrick. Mijn favoriete nummer is 'XXX'. Om hier te zijn heb ik wel een paar lessen moeten missen haha, maar dat maakt me niks uit."

Ster advertentie
Ster advertentie