3FM nieuws

Luister jij ook nog steeds radio?

  1. Nieuwschevron right
  2. Luister jij ook nog steeds radio?

Het Nederlandse radiolandschap verandert, dat weten we inmiddels. Maar luisteren we dan helemaal geen radio meer? Zeker wel. En veel ook, het gebeurt alleen anders dan voorheen.

Always connected

Uit het NLO Audio Distributie Onderzoek komt naar voren dat de Nederlandse bevolking wel degelijk naar radio luistert, inclusief millennials. Sterker nog, het gemiddeld dagbereik van live radio is bij millennials vijf keer (!) zo hoog dan dat van YouTube als het gaat om audio. Dat komt onder andere doordat millennials naar verhouding veel live radio luisteren via de smartphone en laptop.

Jongeren luisteren dus veel naar online radio, aanzienlijk meer dan naar streamingdiensten en YouTube. Hoe komt dat?

3FM vroeg verschillende radiostations naar hun visie over deze ontwikkeling. Sanne Schut en Mark Reman van KX Radio, Luke Cohlen van Stranded FM en Lois de Jong van NPO Soul & Jazz vertellen waarom zij denken dat millennials nog steeds veel naar live radio luisteren.

De kracht van radio

KX Radio is een online radiostation dat in 2005 werd opgericht. Het radiostation kenmerkt zich door (beginnende) dj’s die hun programma’s helemaal zelf mogen samenstellen en daarmee qua geluid een breed publiek aanspreken. Maar wat is precies de kracht van KX Radio? Sanne Schut: "Er is een goede afwisseling tussen classics en de nieuwste hits. Er is aandacht voor belangrijke platen die de geschiedenis hebben gevormd, maar je hoort ook een goede nineties hit en actuele muziek op zijn tijd.”

Stranded FM onderscheidt zich door een platform te vormen voor nieuw talent. Luke Cohlen: "We hebben bij Stranded FM een redelijke Do It Yourself-mentaliteit. We hebben een podium voor nieuw talent en de stap is voor nieuwe acts niet zo hoog om ons te benaderen. Onze missie is om een verbindende factor te zijn binnen de stad Utrecht."

Het online themakanaal NPO Soul en Jazz maakte een doorstart nadat Radio 6 uit de ether verdween. Zoals KX Radio gelinkt is aan NPO 3FM, zo is NPO Soul en Jazz het zusje van NPO Radio 2. Er wordt overdag non stop soul- en jazzmuziek gedraaid, in de breedste zin van het woord. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan livemuziek en jong jazz talent, is er een neus voor nieuwe releases en maatschappijkritische muziek én een liefde voor filmsoundtracks. En dat allemaal geserveerd met een goed gevoel voor humor.

Millennials weten deze radiostations dus goed te vinden. Maar ze kunnen deze muziek ook vinden en creëren op streamingdiensten als Spotify en Deezer. Waarom wordt er dan toch nog steeds voor radio gekozen?

Samenhorigheidsgevoel

Volgens Mark en Sanne heeft dat verschillende redenen. De belangrijkste: radio verbindt. Muziekliefhebbers vinden elkaar en voelen een band met de dj die hen muziek aanprijst en er verhalen bij vertelt. Internetradio is in deze tijd ook toegankelijker dan een aantal jaar terug. Je kunt het altijd en overal luisteren, binnen je databundel op je smartphone natuurlijk. Je weet welke muziek je leuk vindt en het is niet heel moeilijk om een radiostation te vinden dat een beetje aansluit op jouw smaak.

Luke van Stranded FM zegt dat de motivatie ook juist uit een andere hoek kan komen: "Men zet internetradio aan omdat ze iets nieuws willen horen. Mensen vinden het soms best fijn om het vertrouwen terug te geven aan de radio-dj, die aan jou vertelt wat je echt moet checken. Je luistert naar een compleet pakketje in de vorm van een radioshow, in plaats van enkel losse nummers. Daarbij is radio ook veel persoonlijker door de verhalen van de dj's."

Ook Lois van NPO Soul & Jazz vertelt dat het persoonlijke verhaal en kennis van de dj echt een toegevoegde waarde heeft: "Iedere presentator heeft een eigen smoel en invalshoek. De muziek verbindt. Het is soul en jazz die de kenner laat smullen en als je nog niet veel van het genre weet, maar wel geïnteresseerd bent, zijn de presentatoren er om je er doorheen te loodsen en om je nieuwe muziek te laten horen."

Radio vs. streamen

Het verschil tussen een streamingdienst en radio is dat je bij radio een leidraad hebt. Er staat een gevarieerde playlist voor je klaar, zonder dat je er zelf over na hoeft te denken, die ook nog eens aan elkaar gepraat wordt. Je wordt verrast en het is makkelijk: je zet de radio aan en de muziek wordt voor je geselecteerd, vaak voorzien van een goed verhaal of interessant feitje.

Bij een streamingdienst zit je nog wel eens klem. Je moet zelf selecteren in wat voor moodplaylist je zin hebt en er wordt je niet altijd even duidelijk verteld welke nieuwe acts uit de lange lijst nou écht de moeite waard zijn om te checken. En die interessante achtergrondverhalen? Die krijg je hier ook niet altijd mee.

Sanne: "Streamingdiensten en radio kunnen elkaar versterken. Als je een leuk nummer hoort op de radio kun je denken: ik wil meer van deze artiest of van dit genre horen. En zo kun je dan zelf nog op onderzoek uitgaan en zo'n track bijvoorbeeld toevoegen aan je eigen playlist."

Radio blijft gewoon hot

Millennials luisteren dus nog steeds radio, los van het feit dat ze alles kunnen streamen. Radio is binnen handbereik en levert een mooie mix van nieuw muziek, hits, classics en gezelligheid van de dj. Het is effortless: het werk wordt voor je gedaan en de dj pikt de mooiste liedjes en verhalen er voor jou uit. Streamingdiensten zijn een prominent onderdeel van het leven van de gemiddelde millennial, maar betekenen dus niet per se het einde van liefde voor (online) radio!

Ster advertentie
Ster advertentie