Wat wil Taylor Swift precies bereiken met 'reputation'?

Wat wil Taylor Swift precies bereiken met 'reputation'?

Vrijdag 10 november 2017 - 15:53 uur

Na maanden teasen, een veelbesproken eerste single en opvallend weinig nieuws rondom Taylor zelf is vandaag reputation uitgekomen. Taylor Swifts zesde album is er eentje die eruit springt in haar discografie: de America's Sweetheart-attitude heeft ze laten vallen en ze is klaar met alle bullshit over haar in de media. Met reputation zorgt ze ervoor dat je dat (heel) goed in je oren knoopt.

De singles zeggen niet alles

Voor wie na 'Look What You Made Me Do' dacht dat reputation alleen maar zou bestaan uit het dissen van exen en het uitmelken van bitch fights: you're wrong. Natuurlijk zitten er referenties in naar ex-vriendjes, de Kanye/Kardashian-ruzie en hoogstwaarschijnlijk ook wel naar Katy Perry, maar Taylor verwerkt het wel in liedjes die een stuk eerlijker, gelaagder en opener overkomen dan de eerste single van het album. 

Er gaan verschillende theorieën rond over reputation, maar eentje lijkt er wel uit te springen: het album zou uit twee helften bestaan. De ene helft van de liedjes staat voor Taylors reputatie, de tweede helft voor wie ze écht is buiten alle spotlights om. Dat zou ook gesymboliseerd zijn in de cover van het album: de rechterhelft van haar hoofd is bedekt met headlines, de linker is helemaal clean.

Bij een deluxe-editie van reputation zitten daarom ook twee tijdschriften, waarin Taylor de spot drijft met de roddelbladen die haar in een hokje duwen. Zij krijgen de wind van voren met sarcastische headlines als 'I wrote lyrics down with my own hands!' en 'Who is Olivia's real father?'. Voor de mensen die het nog niet weten: Olivia is haar kat. Dikke middelvinger, dus!

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Topgeheim

Maar klopt die theorie van de albumcover ook? Gaat het zowel over de echte als de media-Taylor? De kans dat je daar ooit echt antwoord op krijgt is klein. Taylor heeft al laten weten dat ze niet van plan is om liedjes of tracks uit te gaan leggen. De mensen waar het over gaat, zullen de referenties zelf wel snappen en de rest mag erop los speculeren: Taylor zit erbij en lacht erom. 

Voor de release van het album mochten 500 fans het album al in zijn geheel beluisteren, in het bijzijn van Taylor zelf. Daar heeft ze wel iets losgelaten over de liefdesliedjes op het album: die gaan allemaal over haar huidige vriendje Joe Alwyn. Dus als je van plan was om referenties te zoeken naar exen Calvin Harris of Tom Hiddleston, bespaar jezelf de moeite.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gossip, ruzies, liefde en seks

De teksten van reputation zitten vol grapjes, beeldspraak en slim gekozen verwijzingen. Ze gaat van bad bitch naar meisje-meisje en weer terug. Tegenover de dosis ouderwets drama in 'Look What You Made Me Do' en 'This Is Why We Can't Have Nice Things' staat bijvoorbeeld 'New Years Day', een gevoelige pianoballad waarin Taylor hoopt dat haar relatie nooit een einde zal kennen. Ze schrijft op reputation over verliefdheid, fouten die ze maakte, goede bedoelingen, slechte moves, de voordelen van leven buiten de spotlights, liefdesverdriet en seks. Ja, seks.

Taylor bleef altijd relatief braaf in haar teksten, maar op reputation is er hier en daar duidelijk een vleugje sexiness terug te vinden. In 'So It Goes...' lezen we een 'Scratches down your back' en 'I'm not a bad girl, but I'd do bad things to you', en een 'I bought this dress just so you could take it off' in 'Dress'. In 'Gorgeous' zit een subtielere verwijzing: 'I guess I'll just stumble on home to my cats... Alone. Unless you wanna come along.' In 'Delicate' blijkt dat de man dit verhaal wel mee naar huis wilde: 'Do the girls back home touch you like I do? Stay here baby, I don't wanna share.'

Hoe maak je zoiets?

Taylor deelt wel vaker het songwriting-proces, maar nog nooit zo uitgebreid als ze bij haar single 'Gorgeous' deed. In de onderstaande video zie je hoe ze zichzelf door tien verschillende opzetjes van 'Gorgeous' heen zingt totdat ze na een paar weken bij de uiteindelijke versie uitkomt.

De liedjes klinken nu in ieder geval écht niet meer als good old country Taylor, ook al schrijft ze ze nog lekker met de akoestische gitaar! Ze is overgestapt naar dark pop met hier en daar wat EDM-invloeden. Het klinkt best wel slick en strak, het zou ook zomaar door een Dua Lipa ingezongen kunnen worden. Waar Taylor het verschil mee maakt, is de tekst van haar liedjes.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Natuurlijk werkt Taylor niet met de minsten samen voor zo'n album. Het album is bijvoorbeeld geproduceerd door popgod Max Martin, Taylor Swift zelf en de Zweedse producer Shellback. Verder werkte ook Jack Antonoff mee aan de plaat, die ook gedeeltelijk verantwoordelijk was voor 1989 en Lorde's Melodrama. Daarnaast hoor je op 'End Game' ook Future en een semi-rappende Ed Sheeran voorbijkomen, om de boel nog net even gezelliger te maken. 

Lekker luisteren

Dat wordt lastig. Het lijkt erop dat Taylor op zijn minst tot 17 november de boel offline houdt op streamingplatforms. Het album is wel verkrijgbaar als fysiek exemplaar en als iTunes-download, maar gratis streamingplatforms hoef je hem voorlopig nog niet te verwachten. Een slimme marketingtruc, want hiermee boost ze haar verkoopcijfers enorm in de eerste week na release. 

Met die verkoopcijfers zat ze overigens al redelijk goed: reputation verkocht twee keer zoveel albums in de presale dan voorganger 1989, en laatstgenoemde werd al het snelstverkopende album van de afgelopen tien jaar. Moet je nagaan wat deze wel eens zou kunnen bereiken. Eén ding is duidelijk: Taylor's in it to win it! En met reputation laat ze definitief niemand meer over zich heenlopen.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer 3FM nieuws

Populair op 3FM

Bericht naar de studio

Vul in als je een antwoord wilt kunnen ontvangen