3FM nieuws

Het geniale en ingewikkelde idee achter 'Everything Now' van Arcade Fire

  1. Nieuwschevron right
  2. Het geniale en ingewikkelde idee achter 'Everything Now' van Arcade Fire

Het album Everything Now van Arcade Fire is alweer 5 jaar oud. Rondom de release van de plaat, was er nogal wat te doen over de manier waarop de band dit deed. Er zit namelijk een sterke boodschap achter het album. En om deze boodschap kracht bij te zetten, trok de band een interessante marketingtrucendoos open die destijds door sommigen als briljant werden ervaren, en door sommigen wat minder.

Alles Nu

Het album betekent letterlijk 'Alles Nu' en is een groot commentaar op de consumptiemaatschappij. Via deze plaat laat Arcade Fire zien hoe zij kijken naar de huidige samenleving: alles, veel en wel nu. Denk aan grote streamingdiensten waar je miljoenen films, series en albums kunt vinden of social media, waarop we alles delen. En natuurlijk het feit dat we alles overal kunnen bestellen en vrijwel direct al binnen hebben. Klinkt ook nu, 5 jaar later, overigens nog zeer relevant. Denk maar eens aan de gigantische hoeveelheid flitsbezorgers, die met een druk op de knop binnen minuten voor je deur staan met alles waar jij op dat moment behoefte aan hebt.

De website

Destijds was de website van de band ook omgezet naar een kunstproject waarbij eerst de tekst in beeld kwam "Your computer may have infinite content", waarbij vervolgens een heleboel tabbladen werden geopend om de gebruiker te laten duizelen van de informatie overload.

Crazy merchandise

Om het allemaal nog nét effe een extra dimensie te geven, besloot de band om er ook een extra merchandise-lijn bij te bedenken. Natuurlijk helemaal gericht op die consumptiemaatschappij die alles nú kan en moet kopen. Er waren speciale USB-fidgetspinners ter waarde van honderd euro te koop. Die waren volgens de website meteen uitverkocht, of dat echt zo is, blijft natuurlijk maar de vraag.

Verder kwamen er nog bedrijfslogo's die je overal terugziet, (te herkennen aan EN), bedachten ze een eigen smaak in Ben & Jerry's en kwamen ze met een eigen merk in cornflakes.

Kledingvoorschriften en een fake review

Concertgangers die naar het releaseconcert van Everything Now gingen, kregen een aantal bizarre voorschriften voorgesteld. Zo mochten ze géén korte broeken, tanktops of petten met een logo dragen. Wat ze dan wel moesten dragen? Zolang het maar 'hip en trendy' was, aldus de mail. Later kwam de band erop terug via een officieel statement. Het zorgde voor een hoop kritiek, maar ook waren er veel mensen die hier de humor wel van inzagen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Stereoyum

En daar bleef het niet bij, de band maakte een nep-versie van de website Stereogum, die reviews plaatst. De fake-site Stereoyum bevatte slechts één review op het album van Arcade Fire. Ook pakte de band de social influencers Kylie en Kendall Jenner aan. De twee meiden verkochten shirt met iconische artiesten, maar dan met hun eigen hoofd er overheen geplakt. Er kwam bizar veel kritiek op deze shirts. Arcade Fire besloot daarop precies hetzelfde te doen, maar dan met hún eigen logo.

Ook voor de Late Show kregen de programmamakers een hele lange lijst met bizarre eisen van de band, voor hun bezoekje aan de talkshow destijds.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Geniaal of too much?

Zijn dit nou geniale acties om aandacht te vragen voor belangrijke thema's, of is het een beetje too much? Anderzijds, is 'too much' natuurlijk exact de boodschap van Everything Now. Meer, veel, alles, nu.

Het is in ieder geval zeker de moeite om eens op zoek te gaan naar alle haakjes die het album heeft. Nog een laatste grappig triviafeitje die jij vast nog niet hebt ontdekt na 5 jaar: Everything Now is gemaakt om op repeat te draaien. Het laatste nummer vloeit perfect over in het eerste!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie