Sziget

Blog: Project Bongo op Sziget

1. Nieuwschevron right
  2. Blog: Project Bongo op Sziget

Project Bongo reist af naar Boedapest voor een optreden tijdens Sziget en houden je door middel van deze blog op de hoogte van hun muzikale trip.

De 3FM Serious Talent Sziget Contest biedt de laatste jaren steevast de kans aan bandjes om een podiumplek te winnen op het Sziget festival in Boedapest. Zo ook dit jaar. Giel maakte zondagavond 29 juni vanaf Down The Rabit Hole bekend dat de mannen van Project Bongo, net als de dames van Bells Of Youth, mogen optreden tijdens dit zevendaagse festival.

Project Bongo op Sziget

De band, die bestaat uit Hagenezen en Utrechters, geeft 11 of 12 augustus acte de présence op het YOUROPEN Talent Stage. Ze krijgen een reiskostenvergoeding, kaarten voor het festival voor de hele week en hotelovernachting voor op de dag van de show. Van de heenreis tot het eerste biertje, van de aankomst tot het optreden op Sziget, ze houden je met dit festivaldagboek op de hoogte van al hun belevenissen!

Blog #1: zaterdag 9 augustus

We vertrekken vanuit Ami en Hitzone 6 pompt door de speakers. We beseffen het nog niet helemaal, maar we rijden richting Sziget Festival om daar te spelen. Eenmaal in Duitsland haasten we ons naar het eerste tankstation: een echte parel. Meteen als je binnenkomt zie je de 1-literblikken bier al staan, waardige WK-winnaars die Duitsers. Buiten lopen we twee lifters tegen het lijf die ook naar Sziget gaan, ons optreden stond al in hun planning. Helaas konden we ze niet meenemen wegens gebrek aan ruimte.

Door teveel pareltjes en 1-literblikken komen we twee uur te laat aan op de camping. Het is pikdonker en de receptie is al gesloten, toch besluiten we onze tenten op te zetten en te gaan slapen. De volgende ochtend is de receptie nog steeds dicht, er is geen tijd te verliezen, goedkope overnachting dus.

Op naar Boedapest!

Blog #2: zondag 10 augustus

Eenmaal aangekomen in Boedapest, gaan we van Stromae naar Rage against the Machine; de spanning stijgt… We zijn overdonderd door de schoonheid van de stad. We komen aan bij het hotel en alles is al door 3FM geregeld. Eenmaal daar krijgen we een berichtje dat we op de gastenlijst staan voor de Sziget pre-party op de A38-boot met onder andere Baskerville en Nobody Beats the Drum, een leuke avond was het zeker. Gelukkig wel een beetje rustig aan gedaan i.v.m. de gig de volgende dag... Not.

Blog #3: maandag 11 augustus

Judgement day. 's Ochtends worden we wakker gemaakt door onze tourmanager Floris: "Jongens opstaan, vandaag dit is de grote dag, jullie spelen op Sziget!"
Met een glimlach en een kater zijn we aan het ontbijten. Vragen als "Zullen er wel wat mensen komen kijken?", "Zal onze backdrop nog opgehangen kunnen worden?" en "Hoe zal het podium zijn?" worden zenuwachtig gesteld.

Opgefrist en omgekleed rijden we naar het Sziget-eiland toe. Daar aangekomen worden we de verkeerde kant opgestuurd en rijden we het halve eiland over op zoek naar de Europe Stage. We hebben het eindelijk gevonden en worden vriendelijk ontvangen door de stagemanager.

Omdat we een uur te vroeg zijn lopen we alvast een rondje over het festivalterrein. De sfeer zit er goed in, overal vrolijke mensen die zin hebben in een leuke week. Na het rondje keren we terug bij het podium en beginnen met het opbouwen van onze spullen. Na een snelle change-over van 20 minuten is het zover, we mogen beginnen!

Het veld staat vol als we op komen lopen en het gevoel dat we hebben is onbeschrijfelijk. Het zonnetje schijnt en het publiek zingt en danst heel de set mee, wat is dit toch mooi! Na de afsluiter lopen we het podium af en het publiek schreeuwt om een toegift. "Jullie mogen er nog wel eentje spelen hoor", vertelt de stagemanager. We lopen terug en sluiten knallend af met een splinternieuw nummer.

Met kippenvel bouwen we af en maken een praatje met wat mensen uit het publiek. Iedereen was zeer positief. In de avond proosten we op ons optreden en betreden het nachtleven van Sziget.

Blog #4: dinsdag 12 augustus

Verspreid over het eiland wordt iedereen naast een onbekende wakker. We hadden 's nachts geen zin meer om naar het hotel te gaan, dus probeerden we bij mensen te crashen en dat ging met die artiestenbandjes vrij makkelijk.

Na elkaar weer gevonden te hebben rijden we naar het hotel voor een douchebeurt en een ontbijt, daarna zo snel mogelijk terug naar het eiland.

Dag 2 van Sziget begint met het optreden van A Day to Remember, daarna eten we wat en gaan alvast vooraan staan bij Queens of the Stone Age. Wat een vet optreden was dat! Jonathan heeft zelfs nog een heel nummer gecrowdsurft. Na QOTSA is de officiële Sziget-afsluiter met Deadmau5. Een goeie afsluiter voor twee prachtige dagen op Sziget!

Wat was dit vet en wat smaakt dit naar meer. Sziget is een ongelofelijk mooi festival en we willen 3FM heel erg bedanken voor deze mooie kans!