3FM nieuws

Waarom Sia nooit de volgende Beyoncé zal worden

  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom Sia nooit de volgende Beyoncé zal worden

Sia is al ruim een jaar niet meer weg te slaan uit de wereldwijde charts. Ze scoort hit na hit, maar is verder wel wat lastig te vinden. Niet ideaal als je een carrière als superster wilt opbouwen...

We houden van Sia, maar ze maakt het haar Europese/Aziatische/Zuid-Amerikaanse/Australische/ Afrikaanse fans wel verrekte lastig. En zichzelf ook, want ze zou nóg groter kunnen zijn dan ze nu al is. Er zijn drie dingen die haar daarin tegenhouden, die we hieronder voor je op een rijtje zetten.

1. Touren? Alleen in Noord-Amerika, graag.

Sia heeft al sinds 2010 geen concert meer gegeven in Nederland. Sterker nog, haar tourdata in Europa zijn sowieso schaars.

In 2011 waren er een aantal Europese concerten, maar in de jaren daarna moest je per se naar een festival als Sziget of V Festival om Sia nog in levende lijve te kunnen zien. De tour rondom Sia's laatste album This Is Acting vond ook alleen plaats in Noord-Amerika.

2. Sia is iets te gek op verstoppertje spelen

Alleen al op het podium! Als Sia optreedt, ligt de focus op de drie dansers die ze bij zich heeft. Zij staat zelf links achterin, keurig achter de microfoon en verstopt onder haar pruik.

Kunstzinnig verantwoord? Ja. Goed te zien als je in de zaal staat? Nee.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Daarnaast kiest Sia heel zorgvuldig uit waar ze op wil treden en wanneer ze interviews geeft. En ook daarin geldt: als het niet Amerikaans is, doet Sia 't liever niet.

3. Ze schrijft voor alles en iedereen

Al Sia's singles zijn samenwerkingen met andere artiesten of mediaprojecten. In 2016-2017 kwamen bijvoorbeeld deze vier tracks uit:

- 'Cheap Thrills' met Sean Paul
- 'The Greatest' met Kendrick Lamar
- 'Never Give Up' voor de film Lion
- 'Waterfall' - met Stargate en P!nk

Daarnaast heeft ze ook nog tig tracks geschreven voor andere artiesten, die vervolgens die tracks allemaal nét niet voelden en ze weer terugschoven naar Sia. Het resultaat: This Is Acting.

Een goed album, maar misschien moet Sia weer een keer lekker echt voor zichzelf gaan schrijven. Wie weet wat voor gigantische hits daar uit voort kunnen komen!

Slimme strategie of niet?

Deze drie dingen zorgen ervoor dat Sia niet snel de supersterrenstatus van Beyoncé, Rihanna of Katy Perry zal kunnen evenaren. Deze artiesten touren regelmatiger (en nemen hierbij bijna alle hoeken van de wereld mee) en zijn online makkelijker te volgen. Zij schrijven hun muziek ook vooral voor zichzelf, waardoor ze een CV opbouwen dat écht van hen is.

Maar misschien is die ongrijpbaarheid juist wel haar kracht. Hoe je er ook naar kijkt, het blijft duidelijk dat Sia een wereldartieste is die precies weet hoe ze zichzelf relevant genoeg houdt zonder zich kapot te touren.

Voor haar is het vast lekker dat ze niet altijd en overal moet komen opdraven, maar na bijna zeven jaar zou het wel fijn zijn als haar Nederlandse fans Sia weer in een Nederlandse concertzaal kunnen zien, toch?

Ster advertentie
Ster advertentie