3FM nieuws

Zoek niet verder: dit is dé formule van hitmachine Max Martin

  1. Nieuwschevron right
  2. Zoek niet verder: dit is dé formule van hitmachine Max Martin

Wie is Max Martin? Het is de man die zo ongeveer iedere pophit van de afgelopen twintig jaar geschreven heeft. En daar heeft 'ie natuurlijk trucjes voor!

'Quit Playing Games (With My Heart)' van Backstreet Boys. 'Baby One More Time' van Britney Spears. 'Roar' van Katy Perry. 'Bad Blood' van Taylor Swift. 'Can't Feel My Face' van The Weeknd. 'Send My Love (To Your New Lover)' van Adele... Max Martin is overal.

Wie? Max Martin. Deze Zweedse producer is verantwoordelijk voor een enorme bak muziek: grote kans dat al je favoriete popanthems van de afgelopen twintig jaar door hem geproduceerd zijn. Max maakt de tracks waarmee een artiest doorbreekt en regelrecht de top tien inknalt. Hij weet naadloos de kracht van een artiest te vinden en daarop in te spelen. We kunnen wel stellen dat popmuziek anno 2016 héél anders geklonken zonder Max.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Maar... Max houdt niet zo van publiciteit en vertelt bijna nooit iets over zijn werk. Hij vindt dat de artiest in de spotlights moet staan, en niet hij. Tot ieders verbazing heeft het Deense platform Di hem tóch gestrikt voor een interview. En wát voor eentje! Of je nu zelf muziek schrijft of gewoon wilt weten hoe jouw favoriete nummers gemaakt worden, hieronder vind je de tien punten waar Max op let tijdens het schrijven, produceren en opnemen.

1. Laat je niet afleiden

Max signaleert wel nieuwe muziek en trends, maar laat het zijn eigen visie niet beïnvloeden. "Ik luister bijna nooit naar de radio. Meestal luister ik naar mijn eigen muziek, naar waar ik op dat moment mee bezig ben."

2. De beste feedback is body language

Als er een nieuw meesterwerkje af is, laat Max mensen ernaar luisteren voor feedback. Daarbij boeit het hem niet zoveel wat ze erover zeggen, maar kijkt hij naar hoe ze zich gedragen: "Als iemand naar z'n telefoon grijpt na het eerste refrein, is er iets mis. Het zorgt er ook voor dat ik anders naar een track luister."

3. Make it memorable

Make it memorable, dat is eigenlijk het kernadvies. Een goed popliedje hoor je niet, dat voel je. Je kunt alle technische vakjes aanvinken en alsnog 'het' missen. Max: "Iets moet blijven plakken, dat is zo belangrijk. Het moet iets zijn wat je elke keer weer wilt horen."

4. Maak álles goed en catchy

Eén catchy hook of refrein is niet genoeg. Er moeten meerdere stukken in een liedje zitten die licht verslavend werken. Eerst ben je fan van het refrein, daarna luister je misschien liever naar de bridge. Hoe dan ook: je moet steeds nieuwe dingen kunnen ontdekken.

5. Houd het simpel

Tegelijkertijd moet je niet te ingewikkeld gaan doen en tien verschillende elementen tegelijk in het nummer gooien: "Houd het helder en afgebakend. Introduceer verspreid door het liedje heen nieuwe dingen, doe het niet allemaal tegelijk."

"There’s nothing but music in the room when you work with Max. No politics, no money, Max just loves making music." - Adam Levine (Maroon 5)

6. Ga jezelf niet herhalen

Dat is de doodzonde volgens Max. Pas op met het herhalen van hookjes of lyrics. Het kán, maar zorg er dan voor dat je een nieuw element toevoegt of er een beetje mee speelt. Een liedje moet een opbouwende reis zijn: klein beginnen, groot eindigen. Euforie. Alles uit de kast. Go big or go home!

7. Geef genoeg aandacht aan de vocalen

Er zijn producers die het aan de technici overlaten als de vocalen worden ingezongen, maar Max doet dat niet. Hij wil er zelf bij zijn, zelf de computers bedienen.

"Ik wil weten hoe het gaat. Zingen is voor een deel ook psychologie: als een artiest geen goede dag heeft of het allemaal maar saai vindt, word ik een soort coach. Dan is het mijn taak om het allerbeste uit de artiest te halen."

Het allerbeste uit een artiest halen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Eén manier die Max verklapt, is door de artiest uit zijn of haar comfort zone te halen en nieuwe dingen te proberen.

"Max always listens to what the artist wants to do. Furthermore, he’s got an incredible team around him, a team he’s curated, a team of people who knows him really well. They’re all young, and they all have great ears." - Katy Perry

8. Omring jezelf met een goed team

Max Martin staat al twintig jaar aan de top van de muziekindustrie en dat is best wel bijzonder. Anderen houden het zes of zeven jaar vol. Hoe Max het doet? Samenwerken!

"De samenwerkingen met anderen zorgen ervoor dat ik langer blijf dan andere songwriters. Ik werk met veel jonge mensen en dat is fantastisch. Zij zetten me hard aan het werk zodat ik bijblijf."

...and get the girls in

Het maakt hem niet uit waar mensen vandaan komen of wat hun achtergrond is. "If you're killing it, you're in. Het is vooral heel belangrijk dat er meer vrouwen aan de technische kant komen werken. Er zijn zoveel vrouwelijke songwriters en zo weinig vrouwelijke producers, dat moet veranderen."

Als voorbeeld neemt hij Laleh, een Zweedse zangeres en inmiddels ook producer. "Laleh is een genie! Dit is dé manier om dingen hier te veranderen, rolmodellen zoals zij in de industrie."

9. Keep your ego in check

Altijd een goeie tip: rustig aan met dat ego. "Het voelt een beetje raar om over mezelf te zeggen, maar volgens mij ben ik er best goed in om m'n ego aan de kant te schuiven. Voor veel mensen is dat juist in de weg gaan staan en dat is niet goed voor je. Natuurlijk heb ik er ook wel eens last van gehad, maar daar werk ik aan."

Ah, dus dáárom heeft de beste man al twintig jaar geen interview meer gegeven. Laat Max maar lekker in een studiokelder zitten terwijl Katy Perry voor de 500ste keer 'Roar' eruit gooit. Hij gaat op de achtergrond gestaag door met het maken van de volgende wereldhit!

10. Ga met de tijd mee

Max realiseert zich heel goed dat popmuziek constant verandert. "We zijn net uit de EDM-fase. Er was niets mis mee, maar in die periode was elke track 128 bpm en dj-gerelateerd. Nu zijn er eigenlijk geen trends in top 40-land. Een hit kan nu van alles zijn."

De evolutie met popmuziek vergelijkt hij met films. "Vroeger lieten ze je in een film de hele taxirit naar het vliegveld zien. Nu stappen ze het ene moment voor hun huis in de taxi en komen ze er het volgende moment bij het vliegveld uit. Dat is met muziek ook zo: het is allemaal heel snel, net als de samenleving eigenlijk. Muziek is sneller, intro’s zijn korter."

Waar doet hij het voor?

Een beetje perspectief is wel op zijn plaats. Max beseft zich dit maar al te goed: "Soms denk ik wel eens: what the fuck zijn wij aan het doen terwijl anderen strijden voor gelijke rechten, of vechten in de oorlog in Syrië, of kanker bestrijden.

Maar toen zag ik het filmpje van het personeel van een kinderziekenhuis 'Roar' zingen, en dat was voor mij een herinnering waarom ik het ook alweer doe. Sommige liedjes vinden hun weg buiten de studio en gaan iets betekenen voor mensen. Ik ben niet altijd heel trots op een track, maar wel op eentje als 'Roar'."

(Waarschuwing: dit filmpje gaat right in the feels)

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Get to work

Dus daar heb je het. Een hit-handleiding van Mister Pop himself, Max Martin. Kruip nu maar in je gitaar/piano/microfoon en maak er wat moois van ;)

Ster advertentie
Ster advertentie