3FM nieuws

Nieuwe Muse-film wordt 'dynamischer, heftiger en meer rock'

  1. Nieuwschevron right
  2. Nieuwe Muse-film wordt 'dynamischer, heftiger en meer rock'

De Nederlandse fotograaf Hans-Peter van Velthoven is de vaste fotograaf van Muse. We spraken hem over de nieuwe concertfilm van Muse waar hij bij betrokken is. Wat je daarin gaat zien? Dat lees je hier!

Als je fan bent van Muse of weleens op 3FM.nl kijkt, ken je het werk van Hans-Peter van Velthoven. Hij houdt zich sinds 1999 bezig met muziekfotografie, werkt onder andere voor 3FM en is al elf jaar de vaste fotograaf van Muse. Nu gaat hij, naast foto's, ook de concertfilm van Muse's Drones World Tour maken.

Hans-Peter tijdens Serious Request 2014.

Een goed begin is het halve werk

In 2005 krijgt de tourmanager van Muse lucht van het werk van Hans-Peter en nodigt hij hem uit voor een kop koffie. Hans-Peter mag het Muse-concert in de Brabanthallen fotograferen en zijn foto's worden gebruikt voor de Europese tourposter. Een paar maanden later komt Hans-Peter de manager tegen op Pinkpop: of hij ook het concert in Wembley wil fotograferen, een show met 80.000 fans! Hans-Peter vertelt:

"Alles viel op z'n plek, echt alles. Het was de ultieme waardering voor mijn creatieve kunnen. Na dat euforische gevoel kreeg ik wel dat 'oh shit'-moment, omdat je dan moet gaan presteren. Eenmaal in Londen was dat weg, het was een erg fijne flow om in te werken."

Inmiddels zijn we elf jaar aan mijlpalen verder en is Hans-Peter bezig met iets nieuws: bewegend beeld! Hij wijdde er zelf slecht een achteloos tweetje aan, maar Hans-Peter is de director of photography voor de nieuwe Muse-concertfilm.

Director of photography houdt in dat je de creatieve lijn van de film bepaalt. Je bent verantwoordelijk voor de visie en het uiteindelijke beeld. Hans-Peter is dus eigenlijk Chef Camera, maar hoeft hiervoor zelf niet te filmen. Daarnaast zorgt hij ervoor dat het contact tussen de filmcrew en de mensen van Muse goed verloopt.

De eerste officiële foto die Hans-Peter van Muse maakte (28 november 2006).

Dus, die film...

De concertfilm wordt niet op één avond geschoten, maar verdeeld over meerdere avonden. Zo zijn een aantal beelden gemaakt tijdens de concerten in Amsterdam en Milaan. Binnenkort testen ze in Berlijn nog wat nieuwe ideeën. Hans-Peter legt uit dat ze werken met een basis, waar vervolgens een andere basis met iets meer uitstapjes bovenop komt. Daar bovenop komen dan nóg meer uitstapjes, wat leidt tot een mooi totaalbeeld. De vorige concertfilm Live At Rome Olympic Stadium (de live-registratie van The Second Law-tour) uit 2013 miste nog wat elementen:

"Die was al heel vet, maar deze film kruipt meer onder je huid. Hij wordt dynamischer, heftiger, meer rock. Het wordt een interpretatie in plaats van een registratie."

Met andere woorden: er wordt niet alleen maar een concert vastgelegd, maar de kijker gaat meelopen aan de hand van de tour director. Er zitten documentaire-elementen in, dus krijg je meer te zien van de wereld rondom het concert. Het precieze format is nog onbekend, maar de film wordt sowieso een stuk persoonlijker. 'Gevoel' en 'momenten pakken' zijn een belangrijk onderdeel van Hans-Peters foto's en dat vertaalt hij nu naar video:

"Het gefocuste moment moet eruit springen. Ik wil filmen vanuit spannende punten. Vanuit de fan, de fotograaf, de crane... Er komt veel meer diversiteit in de shots!"

Worden het concert en de docu los van elkaar gemaakt? Worden de twee verweven? Geen idee. De echte vorm blijft voorlopig nog onduidelijk. Hans-Peter en het productieteam willen pas op het allerlaatste moment besluiten over het uiteindelijke format. Maar hey, tot nu toe klinkt het allemaal best tof, toch?

Gitaren gooien en coole vibes

Wat is er zo tof aan werken met Muse? Een dikke paycheck? Meereizen met de tour? Backstage-pasjes? Nope. Hans-Peter vertelt dat de échte hoogtepunten de momenten zijn waarop hij zich onderdeel voelt van de wereld van Muse.

"Na een langere samenwerking voel je dat je van toegevoegde waarde bent in het verhaal. Je wordt serieus genomen als je iets zegt. Dat persoonlijke element maakt het zo tof, de band en crew laten je toe in hun omgeving en geven je de ruimte om je werk te doen."

Er wordt vaak gedacht dat de backstageruimte een hermetisch afgesloten wereld is waar alles strictly business is. Niet dus! Bassist Chris is een enorm voetbalfan, dus die trapt regelmatig een balletje met de crew en support acts. Daarna gaan ze met z'n allen de kroeg in om lekker wat te eten.

Natuurlijk is het allemaal afgeschermd, anders worden ze non-stop belaagd en bekeken door alles en iedereen. Maar in de groep is het volgens Hans-Peter allemaal écht, met veel ruimte voor 'slap ouwehoeren en gitaren gooien'. En díe balans tussen werk en persoonlijk contact zorgt voor een fijne werkomgeving.

"Kijk, je werk doe je toch al... Maar als Chris even met je knuffelt in de gang of Matt z'n excuses aanbiedt omdat hij de dag daarvoor wat knorrig was, dan krijgt het een mooi randje."

Work in progress

We horen je denken: Tof, maar wanneer is die film er? Daar zegt Hans-Peter nog helemaal niets over. Niet omdat het niet mag, maar omdat hij het zelf ook nog niet weet! Het team is in ieder geval al volop bezig met filmen, testen en vroege edits, dus we gokken dat je niet heel lang meer hoeft te wachten...

Meer Muse?

>> Check hun eerste gig
>> Muse houdt wel van een geintje
>> Muse headlinet Lowlands 2016!

Ster advertentie
Ster advertentie