3FM nieuws

3voor12: deze Nederlander levert machines om platen te persen aan Jack White

  1. Nieuwschevron right
  2. 3voor12: deze Nederlander levert machines om platen te persen aan Jack White

Voor het eerst in dertig jaar worden er weer nieuwe machines gemaakt om vinyl te persen. Ook Jack White heeft dat ontdekt en bestelde er meteen 8 bij het bedrijf van Nederlander Kees de Jonge.

Het was even schrikken voor fabrikanten van vinyl: ineens was er weer volop vraag naar die ouderwetse zwarte schijven. Niet in de laatste plaats dankzij Record Store Day, dat een direct verband legde tussen vinyl en ‘echte’ muziekbeleving. Het gevolg is een steady groei van de markt, maar ook lange wachtrijen bij de perserijen. Een jaar geleden liep dat op tot wel 16 weken, en vooral kleine labels dreigen de dupe te worden. Er dreigde zelfs een vinyl-infarct: het optimisme werd ondergesneeuwd door de frustraties. Langzaam maar zeker wordt het capaciteitstekort bij de fabrikanten opgelost, met dubbele shifts en nieuwe bedrijven. En - voor het eerst in dertig jaar - met nieuwe machines.

"Ze zijn onderweg naar Detroit"

Het bedrijf New Bilt, gerund door twee Duitsers en een Nederlander, verscheept bijvoorbeeld op dit moment acht machines naar Detroit, waar Jack White’s Third Man een nieuwe perserij opent. De machines worden speciaal afgeleverd in de huiskleuren van Jack White: geel-zwart. 3voor12 sprak Kees de Jonge van New Bilt:

“Het is eigenlijk bizar om te zien dat de industrie bij het falen van het nieuwe businessmodel - van streaming wordt niemand rijk - terug grijpt op een oud product. Maar we zien de majors investeren, we zien dat platenspelers weer volop worden geproduceerd en gepromoot. Ik zie voor ons een window van vijf jaar. Met machines loopt het eerder af natuurlijk. Er zijn zat machines die vijftig jaar mee gaan.” - Kees de Jonge

Ook Ben Blackwell van Jack White's label Thirdman is optimistisch:

“Ik denk dat de capaciteitsproblemen minder zullen worden met de tijd, dat er meer en meer perserijen zullen komen, en dat label en distributeurs meer in-tune zullen komen met de vraag, dat ze beter zullen weten wat daadwerkelijk verkoopt. Zelf wil ik er heel graag voor zorgen dat als een twintigjarige nu een label wil starten, dat het gezeik rond de productie niet in de weg zit. Toen ik dertien jaar geleden een label begon, hoefde je geen vier maanden te wachten op je product. Ik kon binnen lopen, fouten maken en ervan leren. Ik zou willen dat iedereen er zo in kon gaan, en zo op eigen kracht de wereld ontdekken.” - Ben Blackwell

--> lees het hele stuk op 3voor12

Ster advertentie
Ster advertentie