3FM nieuws

Social Media en jongeren - een stukje duiding naar de mensen toe

  1. Nieuwschevron right
  2. Social Media en jongeren - een stukje duiding naar de mensen toe

Onderzoeksbureau Newcom presenteert deze week samen met 3FM een onderzoek naar social mediagebruik onder jongeren. Ik besloot alle cijfertjes die daarin staan te vertalen naar mijn eigen leven. Want wat betekent dit rapport nou eigenlijk?

Auteur: Rients van Ganswijk

Meningen of feiten

Facebook is dood. Het is een soort bejaardentehuis dat eigenlijk gesloopt moet worden, maar dat kan pas als de laatste bewoners zijn vertrokken naar de eeuwige jachtvelden. Ik kwam dat nieuws zo vaak tegen op de internets dat ik het ging geloven. Maar wel gek, want ik vermaak me er nog prima. Het zijn van die feiten die je voor waar aanneemt en daarna verder gaat met je Facebook-leven. Maar toen kwam onderzoeksbureau Newcom opeens met gloednieuwe cijfers.

Omdat ik voor dit onderzoek eigenlijk al stokoud ben (25) en dus mezelf geen jongere meer mag noemen, besloot ik de hulp in te roepen van mijn nichtje Marijke van 15, die door het onderzoek wordt gezien als de nieuwe generatie social media-gebruikers.

Glitterplaatjes

Ik weet nog goed dat de wondere wereld vol glitterende kattenplaatjes, die we Hyves noemden, omviel. Het moment dat ik mijn eerste Facebook-account aanmaakte en er geen fuck van snapte, was hetzelfde moment dat ik onbewust afscheid nam van de dansende banaan. Het was een stille, eenzame dood. En voor sommige nabestaanden een zware klap.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Facebook is het nieuwe Hyves

Nu de laatste generatie Hyvers ook de barre overtocht naar Facebook heeft gemaakt, begint de eerste generatie blauwe-duimpjes-kinderen zich zorgen te maken. En steeds meer mensen roepen dat Facebook stom is en dat we massaal door moeten trekken naar de volgende oase.

Haha nee toch niet

Maarrr, goed nieuws voor iedereen die helemaal niet weg wil. Volgens onderzoeksbureau Newcom is Facebook helemaal niet dood. Sterker nog, er zijn nog steeds 1,5 miljoen jongeren die elke dag een like aan het zoveelste emotionele kattenfilmpje geven. En dat aantal is de afgelopen jaren nauwelijks gedaald.

Ik hoef me dus absoluut niet te schamen dat ik nog op Facebook zit. Het online smoelenboek is nog steeds veruit de grootste speler in Nederland. Duimpje omhoog voor Facebook dus. En dat je ouders erop zitten maakt niks uit, want dat los je volgens Marijke supersimpel op:

“Mijn moeder heb ik al lang geblokkeerd. Soms zet ik er dingen op die ze niet hoeft te weten enzo. En ik zie haar de hele dag al, dan hoef ik haar ook nog niet op Facebook te zien. Blokken is supermakkelijk, dus dat heb ik gedaan."

Top 3 Social Media onder 15 tot 19-jarigen

  • In bovenstaande Vlaaichart kun je duidelijk zien dat Facebook (abrikozenvlaai) nog steeds de grootste is. Youtube (puddingkruimelvlaai) is een beetje gek in dit rijtje, maar is ook heel populair. Instagram (kersenrastervlaai) komt pas op de derde plek en is beduidend kleiner dan Facebook.

Foto’s filteren met Instagram

Fotootjes versturen is inner dan in, hotter dan hot. Op Instagram plaats ik alleen mijn topfoto's, in de hoop dat veel mensen ze een hartje geven. Mooi filtertje er overheen en rustig de vind-ik-leuks afwachten. En ik geef anderen natuurlijk ook hun welverdiende likes.

Voor mij en mijn vrienden is dat de max die we uit Instagram halen. Maar als je als vijftien tot negentienjarige niet actief op Instagram door het leven gaat, loop je of hopeloos achter. Of ben je juist lekker hipster, want 55-70% van je leeftijdgenoten vangt zijn of haar leven in perfect gefilterde Instagramplaatjes. Het komt volgens mijn nichtje nog best precies hoe je je op Instagram gedraagt:

“Ik like altijd alle foto’s in mijn tijdlijn, dat vind ik leuk om te doen. Dan zijn mensen weer blij want ze krijgen even aandacht. En je krijgt daardoor soms ook meer likes. Om meer volgers te krijgen moet je dus veel mensen volgen. En natuurlijk moet je in het echte leven ook vrienden hebben, anders is het een beetje zielig.”

  • Op Instagram wil je dat je hondjes zo goed mogelijk op de foto staan (foto: Digital Trends)

Onderkinkoning Snapchat

Speciaal voor dit onderzoek besloot ik eens actief te Snapchatten. Daarvoor kwam de hulp van mijn 15-jarige nichtje Marijke goed van pas. Ze is zo’n meisje dat op elk kaas-augurk familiefeestje haar Snapchatvriendjes verblijdt met foto’s waarop ik ongemakkelijk voor me uit zit te kijken. De perfecte persoon dus, om me te helpen met het opzetten van mijn eigen snapchat account.

De eerste foto die ik van haar kreeg was trouwens een quasi-nonchalant plaatje met een onderkin. Ik besloot er als bedankje ook één terug te sturen.

Het viel me meteen op dat op Snapchat (in tegenstelling tot Instagram) echt alles gepost wordt. Superhandig, want de awkward onderkinfoto's verdwijnen toch binnen 3 seconden. Tenzij iemand een snapchat-downloader heeft en je ongemakkelijke plaatjes automatisch opslaat. Mijn teruggestuurde onderkinfoto is nu dus helaas voor eeuwig vastgelegd. Toch is de app best verslavend en snap ik heel goed dat inmiddels 40% van de jongeren op Snapchat zit.

"Snapchat is gewoon supercool omdat je altijd kan zien wat mensen de hele dag doen. Ik stuur dan fotootjes van wat ik eet enzo, of waar ik ben. Lekker de hele dag mensen lastig vallen met foto’s. Heel veel spammen. En omdat je weet dat dat bij Snapchat hoort, kun je dat gewoon doen!” - aldus mijn nichtje Marijke

Treurig nieuws voor Twitter

Tot zover alleen maar winnaars, de grootheden van het sociale stukje van het internet. Maar nu zijn we toch op een moeilijk punt belandt. Het vrolijke blauwe vogeltje is opeens een bedreigde diersoort geworden. In een jaar tijd heeft bijna een kwart van de jongeren afscheid genomen van Twitter. En dat met als reden dat ze het stom vinden en dat Twitter niets meer toevoegt. Ik volg het blauwe vogeltje nog volop, maar van mijn vrienden is er echt niemand meer te vinden. Mijn Hyves-trauma komt met dit soort cijfers opeens weer boven.

Een soort van conclusie

Als ik zo naar de cijfertjes kijk, loop ik lang niet zo achter als ik dacht. Ik kan nog met een gerust hart Facebooken en dankzij Snapchat hoor ik nu zelfs weer een beetje bij de hippe mensen. Alleen over Twitter maak ik me een beetje zorgen. Moet ik wachten tot het schip zinkt of snel op zoek gaan naar de volgende hype?

  • Dit raketje staat symbool voor het aantal jongeren dat op social media terug te vinden is: zo'n 98%.

Als 98% van alle mensen op een sociaal medium terug te vinden is, komt het vast allemaal wel goed met mijn favoriete vogeltje. En anders is het geen ramp, volgens het onderzoek zit de gemiddelde jongere op vier platformen, dus ik kan ze altijd ergens anders nog terugvinden.

>> Check het onderzoek van Newcom hierrrr

Waar ben jij te vinden?

Kun jij je een beetje in het onderzoek vinden? En waar ben je zelf eigenlijk allemaal online te volgen? Vul de poll hieronder in en laat weten waar we je allemaal kunnen vinden.

Ster advertentie
Ster advertentie