Meer NPO

Paul van Dyk

Paul van Dyk

Duitse DJ die door door de lezers van het Engelse muziektijdschrift DJ wordt uitgeroepen tot Best Music Maker, voor Fatboy Slim (2) en Paul Oakenfold (3). Paul van Dyk scoort begin 2000 een bescheiden hit in ons land met 'Another Way/Avenue'. Deze single en 'Tell Me Why' en 'We Are Alive' staan meerdere weken op numer 1 in de Duitste dance charts en in Engeland alle drie de singles de Top 15. Het album Reflections verschijnt oktober 2003. 'Nothing But You' en 'Time Of Our Lives', een samenwerkin

Paul van Dyk wordt op 16 december 1971 in Eisenhuettenstadt, Oost-Duitsland geboren en groeit op in het communistische Oost-Berlijn. Omdat hij daar woont, heeft hij in theorie toegang tot de westerse wereld via diverse radiostations. "Voor ons was het mogelijk om naar westerse TV te kijken en naar radiostations te luisteren uit het westen. We namen de muziek op en speelde deze op onze feestjes. Maar zoiets als een clubcultuur hadden we nog niet. In die tijd luisterde ik veel naar de radioshow van Monika Dietl. Mij facineerde de muziek van The Smiths en New Order. Ik ervoer deze muziek als zeer sterk en vol emotie.“Wanneer in 1989 de muur valt, ontstaat een brede clubcultuur in heel Berlijn. "Er werd voornamelijk harde Detroit techno gedraaid. Ik hield van deze energieke muziek, maar er miste iets. Ik was op zoek naar muziek met meer inhoud“. De zoektocht zou hem nooit meer loslaten. Met behulp van twee draaitafels ontstaann de eerste mixen met zijn eigen idee over muziek. Niet veel later, in maart 1991 kan hij zijn eigen unieke muziekstijl voor het eerst laten horen in de Berlijnse club Tresor. Rond dezelde periode begint Paul met het maken van zijn eigen composities. Zijn eerste productie 'Perfect Day', welke hij samen maakt met Cosmic Baby als Visions Of Shiva, wordt uitgebracht in 1992. "Ik was als een kind zo blij, toen ik voor het eerst mijn eigen plaat in handen had!”, herinnert Paul zich.Het jaar erop maakt Paul de clubhit van het jaar met zijn remix van Humate’s 'Love Stimulation'. In 1994 neemt de DJ zijn eerste album 45 RPM op. Ondertussen draait hij ook veel in de legendarische club E – Werk. De daaropvolgende jaren verdient Paul veel respect met meer dan 30 remixen van tracks van onder meer Inspiral Carpets, Sven Väth, Curve en New Order. Bij de release van zijn tweede album, Seven Ways, vestigt Van Dyk zijn naam als een van de grootste electronische artiesten.Na het uitkomen van Seven Ways is Paul voor het eerst te vinden te vinden in diverse reguliere hitlijsten. Tevens volgen er vele radiointerviews, krijgt hij boekingen in binnen- en buitenland, interviews, aandacht in de pers met diverse items in televisie- en radiozenders. Zelfs de Engelse media die gewoonlijk meer zijn gefixeerd zijn op eigen Engelse artiesten, prijzen het album unaniem. Lezers van DJ Magazine kiezn Seven Ways als het beste album van het jaar. Met singles als 'Beautiful Place', 'Forbidden Fruit' en 'Words', met remixes van Salt Tank, Quattara en Curve, verzekert hij zijn naam in de Engelse en Europese dancecharts.Tot de sluiting in 1997 van E–Werk draait Paul regelmatig in deze club en nodigt hij op zijn eigen avond DJj’s uit als Nick Warren, BT, Dave Seaman en Sasha. Wanneer in 1998 zijn eerste album 45 RPM opnieuw wordt uitgebracht in Engeland, bestormt de nieuwe remix van de single 'For An Angel' wereldwijd de dance- en verkoopcharts. De single staat twee weken in Engeland op nummer 1 en vier weken op nummer 1 in de Duitse dance charts. Maar ook in de Amerikaanse, Australische, Nederlandse, Belgische en Skandinavische charts is deze terug te vinden.Hoe dan ook, niet alleen als producer wordt hij hoog geacht, ook als DJ is hij een graag geziene gast. Of het nou gaat om 500 of 5.000 man gaat die op een feest zijn, maakt voor Paul van Dyk niet uit. Hij heeft nu eenmaal graag contact met zijn publiek. "Toen ik als dj begon ontdekte ik dat er zeer veel communicatie is tussen een DJ en het publiek. Ik leerde om de verschillende stemmingen waar te nemen in een club. De mensen te 'bewegen' en en een sfeer te creeren“, herinnert Paul zich. "Als ik draai, vind er een interactie plaats tussen mij en en het publiek. Ik kom nooit in een club om een standaard set te draaien. Het is voor mij ook elke keer weer een nieuwe ervaring. Je weet van te voren nooit hoe het zal lopen op een avond.“In 1999 scheidt Paul van het label MFS en start samen met zijn team het nieuwe label Vandit Records. Op dit label komen zowel nieuwe producties uit van Paul als innovatieve artiesten uit de dancescene. In Engeland is Deviant Records verantwoordelijk voor de releases van Paul. Hun idee is het om het album Vorsprung Dyk Technik uit te brengen, welke een complete collectie is van Pauls ooit verschenen remixen. Van klassiekers als Humate 'Love Stimulation' en Joe T. Vanelli 'Playing With The Voice In Germany' tot clubhits als Binary Finary's '1998' of Pauls eigen single 'For An Angel', op dit album zijn alle belangrijke singles verzameld die Paul tot één van de meest gevraagde DJ en producent van de wereld hebben gemaakt.Pauls derde album, Out There And Back wordt uitgebracht in de zomer van 2000 en belandt regelrecht in de verkoopcharts van Engeland en Duitsland. Singles als 'We Are Alive' en 'Tell Me Why' komen hoog binnen in de verkoopcharts zoals in Engeland op nummer 7 en in Duitsland op nummer 14. In oktober 2001 wordt de EP Columbia uitgebracht. Deze plaat wordt afgerond met nieuwe remixen van het album Out There And Back maar ook met de drie nieuwe tracks 'Movement', 'Out There' en 'A Different Journey To Vega'.Het album Reflections verschijnt oktober 2003. 'Nothing But You' en 'Time Of Our Lives', een samenwerkin met Vega 4, is daarvan afkomstig. Paul van Dyk blijft populair. Toch blijft de Berlijner nuchter onder zijn succes: "Het is niet het succes of op welke plaats ik in de verkoopcharts sta wat belangrijk voor me is. Wat belangrijk is zijn de mensen, de families, vrienden... en iedereen (in het bijzonder) bij wie ik iets te weeg heb kunnen brengen. Ik vind het erg bijzonder als iemand me zegt: 'Hé, door je muziek is mijn leven veranderd!' Ik heb nooit muziek gemaakt om trendy te zijn of om dik geld te verdienen. Muziek maak ik voor mezelf. Het komt regelrecht uit mijn onderbuik, mijn muziek komt voort uit een intens gevoel. En elk nummer heft zijn eigen verhaal.“

Songs van Paul van Dyk

Artiesten

Populair op 3FM