Amsterdam Dance Event

Charlotte de Witte over gelijke rechten en kansen in de dancescene

foto: Fille Roelants
  1. Nieuwschevron right
  2. Charlotte de Witte over gelijke rechten en kansen in de dancescene

Vrouwen die werken in een overwegend mannelijke industrie. Het was ooit een hot issue en je zou zeggen dat dit thema anno 2017 niet meer actueel is. Maar in hoeverre is dat zo? En wat hebben de vrouwen uit de dance-scene hierover te zeggen?

Gelijke kansen, gelijke rechten. Ook bij 3FM, waar vrouwen nu (zowel achter de knoppen als in de muziek) goed vertegenwoordigd zijn. Deze verandering is niet alleen on air gaande: ook in de dance scene lijkt de opmars van vrouwen een feit. Terwijl dat in de beginjaren ook een behoorlijk male dominated industry was. Wat is er veranderd?

Bewustwording van diversiteit

Naar aanleiding van de media aandacht rondom vrouwelijke radio dj’s werd ik nieuwsgierig naar hoe dit eraan toegaat in de dance scene. Het was een lange tijd een mannenwereld, maar vrouwelijke dj’s staan steeds vaker aan het roer. Festivals programmeren steeds vaker vrouwelijke acts. Maar ik merk in aanloop van dit onderzoek, tijdens het regelen van verschillende interviews, dat de chicks uit the scene die ik wil spreken het eigenlijk beu zijn om altijd dezelfde vragen te beantwoorden. Ik krijg van een aantal vrouwelijke dj's en producers bijvoorbeeld terug dat ze het liever niet willen hebben over hun doorbraak als vrouwelijke dj, maar ‘gewoon als dj'.

Jesler Amarins (projectmanager voor onder andere ADE Sound Lab en ADE University) zegt het volgende over dit onderwerp: "Ik weet dat zij zo reageren op dit soort verzoeken en eigenlijk sta ik daar hetzelfde in. Natuurlijk is diversiteit heel belangrijk en we focussen ons daar bij ADE ook echt op. We willen altijd een zo divers mogelijk panel hebben. Niet alleen maar mensen uit het Verenigd Koninkrijk, of alleen maar mannen, of alleen maar Nederlanders. Daar letten we op."

Charlotte de Witte

Focussen we ons in deze tijd inderdaad teveel op vrouwen in deze scene? En is het nog steeds zó bijzonder dat we het blijven benoemen? Ik spreek met Charlotte de Witte, Vlaamse dj en producer. Charlotte besloot op haar 17e om 'iets' te gaan doen met elektronische muziek. Ze leerde de underground clubcultuur kennen in Gent en het was liefde op het eerste gezicht: "Daaraan ben ik mijn hart verloren." Ze plaatste enkele mixtapes online op haar MySpace en zo is de bal gaan rollen. Zeven jaar later draait ze techno en gaat ze de hele wereld rond met haar muziek. Haar EP Closer is nét uit en ze staat deze week meerdere dagen te draaien op ADE.

Foto: Fille Roelants

Raving George who?!

Charlotte de Witte begon ooit onder de naam Raving George om niet op haar sekse beoordeeld te worden: "Toen ik begon met draaien was ik 17 en draaide ik electro muziek. Na verloop van tijd ben ik geëvolueerd naar het draaien van techno, waar ik mij pas echt goed bij voelde. Raving George als naam paste iets minder bij het serieuze karakter van het techno-genre."

"Zeven jaar geleden had ik ook nooit gedacht dat dit mijn fulltime job zou worden. Ik was jong en nog niet zo zelfverzekerd als nu. Ik was een meisje dat graag met muziek bezig was, maar had geen zin in de vaak seksistische opmerkingen en vooroordelen van collega-dj’s. Denk aan dingen als 'ze heeft alleen maar bookings omdat ze borsten heeft.' Vandaar mijn keuze voor een mannelijke naam."

Dit was dus voor Charlotte zeven jaar geleden de orde van de dag, maar inmiddels merkt ze hier veel minder van. Jesler Amarins ziet hier ook veranderingen in: "Vorige week hebben we bijvoorbeeld Nina Kraviz aangekondigd. En alle comments waren 'ze draait zo vet, ze is zo goed.' En niet 'oh, wat een lekker wijf.'"

"Kom op vrouwelijke dj’s: laat je zien!"

Jesler zegt dat het inderdaad zo is dat er 'voor de schermen' nog steeds meer mannen dan vrouwen zijn, maar waarom moet dat steeds zo benadrukt worden? "Er zijn nu minder vrouwelijke dj's, dat klopt, maar... Kom op dan. Laat je zien! Langzaam maar zeker durven chicks zich vaker te laten zien. Op conferenties voor beginnende producers komen steeds meer vrouwen langs. Je hebt als beginnende dj gewoon rolmodellen nodig om het te gaan doen, en er zijn dus steeds meer vrouwelijke rolmodellen. Dat zorgt voor een positief sneeuwbaleffect."

Aan Charlotte vraag ik of zij wel eens hoort dat ze een rolmodel is. Charlotte: "Ik hoor vooral van anderen dat ze opkijken naar hoe mijn carrière gelopen is en dat is een groot compliment." Dat 'sneeuwbaleffect' waar Jesler het over heeft, is dus ook indirect te merken in de omgeving van Charlotte de Witte.

Gelijke rechten, gelijke kansen

De man-vrouw verhouding verschuift steeds meer. Er is meer diversiteit voor en achter de schermen in de dance scene - en dat is een goed ding. We moeten ons niet alleen focussen op vrouwen in deze scene en positief discrimineren moet ook zeker niet, maar volgens Jesler is deze bewustwording van diversiteit heel goed.

Charlotte sluit zich daarbij aan: "Ik heb echt wel het gevoel dat de hele genderdiscussie op de dag van vandaag serieus gerelativeerd mag worden. De kansen zijn naar mijn gevoel zeker en vast gelijk verdeeld. Er zijn nog steeds meer mannen dan vrouwen in de scene, dat is waar. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld jobs als brandweerman/vrouw of politieagent(e) is de verdeling ook niet altijd gelijk. En dat hoeft ook niet, zolang iedereen maar gelijke kansen krijgt." Amen.

Ster advertentie
Ster advertentie