Het is zover, Talpa’s eigen streamingdienst Juke is uit de beta-status. Het mediabedrijf van John de Mol heeft daarmee nu zijn eigen Spotify concurrent. Maakt Juke een kans, of is de markt al vergeven aan grote spelers als Spotify en Apple?

Late adopters

50 miljoen liedjes, zelf playlists maken, op je telefoon luisteren. Het komt bekend voor toch? En ja, je raadt het al, alles voor een tientje per maand. De wereld is de laatste jaar heel wat varianten rijk geworden op het beproefde recept: de streamingdienst Spotify. Na de doorbraak van het Zweedse bedrijf volgden onder meer Apple Music, Tidal en Deezer, en nu dus ook John de Mol’s Talpa. De verschillen tussen de diensten zijn minimaal, maar wel degelijk van belang.

Wat meteen opvalt als je Juke voor het eerst opent, is dat de app ‘radio’ ademt. Je hebt op het eerste gezicht zelfs het idee met een luxe Radio 538 app te maken te hebben. Niet zo gek natuurlijk, want daar zitten de vaste klanten van Talpa, en hen probeert de dienst te introduceren in een ‘nieuwe’ wereld. Radio en streaming worden vaak als elkaars vijanden gezien. Elke minuut die je besteedt op een streamingdienst kun je per slot van rekening niet aan de radio besteden. Maar volgens Patrick Goldsteen zijn radio en streaming juist complementair. ‘Soms wil je lekker lachen bij de Ochtendshow, maar als je gasten te eten hebt zet je misschien eerder een dinner-playlist op. Bij alle twee die gelegenheden willen wij je gids zijn.’

Ook helder zodra je Juke aanklikt is het enorm grote mainstream gehalte. Waar Spotify scherp inzet op nieuwe ontdekkingen, is Juke een feest der herkenning. De hits van nu (min al die vervelende urban), de classics van weleer, dat is wat je voorgeschoteld krijgt. Dat, en de tips van bekende koppen als Armin van Buuren, Ilse DeLange en Coen en Sander. Al te avontuurlijk is het niet per se, maar dat is dan ook helemaal niet waar Juke op inzet. Spotify heeft dan misschien alle early adopters al opgezogen, Talpa zit met zender als Radio 538 en Sky Radio juist uitstekend in de ‘late adopters’ markt. Mensen die weliswaar naar muziek willen luisteren, maar niet per se voorop hoeven te lopen. 

Wie al Spotify of Apple Music heeft zal niet zo snel geneigd zijn over te stappen. Om een aantal redenen. Te beginnen bij het aanbod. Met zo'n 50 miljoen tracks heeft Juke een hele grote catalogus, meer dan waar Spotify in 2010 mee startte. Toch ontbreken behoorlijk wat relevante nieuwe releases in het alternatieve segment en elektronische muziek. Een Marlon Williams bijvoorbeeld, een Bicep. Ook de interface werkt nog net niet zo lekker als je zou willen. Zoekresultaten zijn in sommige gevallen wat onnatuurlijk gerangschikt, en een populaire zangeres als Sigrid laat zich zelfs helemaal niet zoeken zonder een songtitel, terwijl ze er toch echt wel op staat. Dat zal vast work in progress zijn, maar het valt wel direct op.

Tekst gaat verder onder de podcast

De samenwerking met Media Markt is een logische. De winkelketen is in feite zelfs de bedenker van het Juke platform, en lanceerde het al eerder in Duitsland. Media Markt is het type winkel die niets met fijnproeven en avontuur te maken heeft, maar waar mensen heen gaan om hun elektronische basisbehoeften te vervullen. In de winkels zal Juke fysiek aanwezig zijn, met medewerkers die informatie verstrekken. En op elke laptop die in de winkels verkocht wordt, zal Juke standaard geïnstalleerd worden, zoals elke Apple Macbook automatisch de Safari browser heeft. Zo’n deal met een distributiepartij is van groot belang in de streamingwereld. Spotify koppelde zichzelf aan KPN, Deezer aan T-Mobile, en Juke kiest dus opvallend genoeg een heel fysieke partner.

De vraag is of de klant ook gevoelig is voor de focus op lokaal talent, die eigenlijk heel Talpa typeert. John de Mol is internationaal groot geworden met content die per regio op maat gemaakt wordt, met The Voice als belangrijkste voorbeeld. Volgens Patrick Goldsteen zijn ook labels en zeker ook artiesten gevoelig voor een lokale spelers. Niet alleen omdat zij vaak zelf ook lokaal opereren, ‘maar ook omdat ze denken: moeten we nou weer ons geld aan een internationale partij geven?’ Een focus op lokaal talent is overigens niet zo heel uniek: Spotify doet dat met Nederlandse medewerkers ook heel nadrukkelijk. De Zweedse muziekdienst speelt een cruciale rol in de carriere van met name rappers uit Nederland.

Dus: lokale focus en late adopters, dat zijn de key elementen waarmee Talpa de streamingmarkt gaat betreden. En dat zegt heel veel over de ontwikkeling van de streamingmarkt in Nederland. In vrijwel geen enkel land ter wereld heeft streaming zo snel de mainstream bereikt. De streamingmarkt in Nederland is in grootte vergelijkbaar met die in kolossale landen als Canada en Brazilië. De tijd zal leren of dit het juiste moment voor Talpa om een stuk van de taart mee te grissen.

Atze de Vrieze en Niels Aalberts nemen je in podcast De Machine mee naar de wereld achter de muziek. Naar de businessbeslissingen die bepalen hoe we met zijn allen naar muziek luisteren. Ze praten je door het belangrijkste nieuws over festivals, streamingdiensten en platenmaatschappijen.

Abonneren kan natuurlijk direct. Hier op iTunes. Hier op Stitcher. Hier als RSS feed