7 vliegtuigraadsels ontrafeld
- Nieuws
- 7 vliegtuigraadsels ontrafeld
Het is (bijna) zomervakantie, dus dikke kans dat jij per vliegtuig naar een zonnige bestemming vliegt. Vraag jij je net als wij ook af waarom er asbakken in de wc’s zitten? En waarom mist rij 13? En krijgen de piloten hetzelfde eten als wij?
#1. Krijgt de piloot hetzelfde eten als wij?
Nee, dus. Zelfs niet als je eerste klas vliegt. Sterker nog: de piloot en de copiloot krijgen allebei een andere maaltijd voorgeschoteld. Dat heeft alles met veiligheid te maken. Stel dat er iets mis is met het eten, dan moet je natuurlijk niet hebben dat twee piloten ziek worden. Om te voorkomen dat jij straks de stuurknuppel moet overnemen, houden ze de twee maaltijden strikt gescheiden.
Ook aan tussendoortjes voor de piloten en de rest van de crew is gedacht. Voor in het vliegtuig staat een ‘crewbox’ met daarin broodjes, yoghurt, fruit, chocolade en chips.
(Bron: ANP)
#2. En waarom is er geen rij 13?
Net zoals er onnoemelijk veel gelovige mensen zijn op aarde, zijn er ook zat bijgelovige mensen. Die niet onder ladders doorlopen, die schrikken bij zwarte katten en denken dat wanneer je drie keer niest, dat het morgen mooi weer is.
Geen 13, geen 17
Stop dat soort mensen een paar kilometer boven de grond in een vliegende bus en je begrijpt dat zij voor GEEN GOUD op rij 13 gaan zitten. Daarom slaan luchtvaartmaatschappijen rij 13 vaak over. Ook bij onze eigen KLM ontbreekt rij 13.
Lufthansa vliegt ook zonder rij 17 om geen Italiaanse passagiers bang te maken: zij zien 17 als een ongeluksgetal. Alaska Airlines is een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die wél een rij 13 heeft. Tot nu toe heeft dat nog niet tot grote ongelukken geleid. Maar eh… even afkloppen.
(Hoe dan?! Bron)
#3. Niet roken, wel asbakken. Wacht, wat?!
Bijna alle vliegtuigtoiletten hebben een asbak, terwijl roken aan boord al meer dan vijftien jaar verboden is. Dat lijkt gek, maar is toch logisch. De FAA, de Amerikaanse organisatie die over veiligheid gaat, schrijft voor dat alle vliegtuig-wc’s asbakken moeten hebben.
Die regel ging in nadat een weggegooide sigaret in een prullenbak vol papier ervoor had gezorgd dat een passagiersvliegtuig crashte. Roken mag in geen enkel vliegtuig meer, maar stel dat een verstokte roker zich niet kan inhouden en toch stiekem een sigaret op wil steken. De kans is groot dat hij dat dan doet achter de gesloten deuren van de wc. En daar moet hij dan wél die peuk uit kunnen maken.
(Bron: ANP)
#4. Word je verkouden van de lucht in een vliegtuig?
Je bent niet de enige als je denkt dat je hartstikke wordt van de lucht in een vliegtuig. Volgens vele broodje aapverhalen zou de gerecyclede lucht in de cabine flink wat bacteriën verspreiden. Maar dat verhaal klopt dus niet.
Vliegtuigen zijn uitgerust met een High Efficiency Particle Air Filters (HEPA)-systeem. Dat haalt lucht van buiten naar binnen, vermengt dit met de gerecyclede lucht en filtert het dan om bacteriën eruit te halen en vervolgens schone lucht in het vliegtuig te laten stromen. Er komt iedere twee tot vier minuten verse lucht binnen. In een gemiddeld klaslokaal is de lucht dus een stuk viezer.
(Bron: ANP)
#5. Door te vliegen, maak je jezelf medeplichtig aan vogelmoord, hè?!
Over sommige dingen denk je liever niet te veel na. Het is bijvoorbeeld geen prettige gedachte dat het comfortabele vliegtuig dat jou naar een zonnig strand brengt tegelijk een moordmachine is.
Toch vinden regelmatig vogels de dood in een vliegtuigmotor. Het risico op een botsing is het grootst met opstijgen en landen, omdat vliegtuigen normaal gesproken veel hoger vliegen dan vogels. Rond Schiphol hebben vliegtuigen nogal eens last van ganzen. Of ganzen hebben last van vliegtuigen, het is maar hoe je het bekijkt.
(Mmmmmm...oorsmeer van Kanye.....)
#6. Dus je dacht dat je koptelefoon vers was toen je instapte?
Fout. Niks geen splinternieuwe koptelefoon voor het ‘in-flight entertainment’. Die koptelefoon zat al in een heleboel andere oren. Maar hij zit toch in een zakje? Ja klopt, maar dat zegt dus niks. Bij de meeste maatschappijen worden de koptelefoons na een vlucht in een nieuw zakje gedaan. Vies idee? Neem dan toch voortaan je eigen oortjes maar mee.
Hetzelfde geldt voor de dekens die je soms onderweg krijgt. Die zijn dus niet nieuw en ook niet per se schoon. Ze worden na een vlucht gewoon opnieuw gevouwen en teruggestopt in de bagageruimte boven je hoofd. En oh ja, in de categorie vieze verhalen… wist je dat sommige ouders hun baby gewoon verschonen op het klaptafeltje voor hun stoel? En dat die tafeltjes alleen maar heel vluchtig schoongemaakt worden? Neem volgende keer toch maar een pakje hygiënische doekjes mee.
('Ben even poepen!' Bron: ANP)
#7. Wat gebeurt er eigenlijk met onze poep en pies?
Veel mensen denken dat poep in een vliegtuig-wc direct naar buiten dondert. Dat is gelukkig voor de mensen op de grond niet zo. Alle ontlasting wordt opgevangen in een tank die achter in het vliegtuig zit. Die tank zit vol chemische stoffen die de uitwerpselen afbreken zodat er meer in past en zodat het niet zo erg gaat stinken.
Na de landing wordt de tank leeggezogen door een speciale vliegtuig-wc-tankwagen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat als jij hoog in de lucht de wc doortrekt, je bruine vriend tien kilometer naar beneden valt. En over wc’s gesproken: wist je dat er aan de buitenkant van elk vliegtuigtoilet een geheim hendeltje zit waarmee de stewardessen de deur in geval van nood open kunnen maken? Op slot is dus niet écht op slot.
('Oke doei!' Bron: ANP)
Vliegen is hartstikke veilig! Maar echt!
Heb je door al het bovenstaande inmiddels ietsje minder zin in je vliegvakantie? Troost je dan vooral met het idee dat vliegen wél hartstikke veilig is. De kans dat er iets gebeurt terwijl je in de auto zit onderweg naar Schiphol, of op de fiets onderweg naar school, is vele malen groter.
De statistieken van de International Air Transport Association bewijzen dat het aantal luchtvaartongelukken wereldwijd een fractie zijn van het aantal miljoenen vluchten per jaar. In de Westerse wereld (Europa, Noord-Amerika en Australië) verongelukt gemiddeld één vliegtuig per 1,6 miljoen vluchten.