Nu op 3FM: -

Het ingewikkelde maar geniale idee achter het Arcade Fire-album

Het ingewikkelde maar geniale idee achter het Arcade Fire-album

Woensdag 2 augustus 2017 - 10:05 uur

Het nieuwe album van Arcade Fire is uit sinds 28 juli en rondom het album is nogal wat te doen. Er zit een hoop poespas omheen, allemaal om de sterke boodschap achter het album nóg meer aan te dikken en jou aan het denken te zetten. De band heeft een ingewikkeld, maar interessant concept bedacht rondom Everything Now.

Alles Nu

Het album betekent letterlijk 'Alles Nu' en is een groot commentaar op de consumptiemaatschappij. Hoe Arcade Fire de huidige samenleving ziet? Alles, veel en vooral ook nu. Denk aan grote streamingdiensten waar je miljoenen films, series en albums kunt vinden of social media, waarop we alles delen. En natuurlijk het feit dat we alles overal kunnen bestellen en vrijwel direct al binnen hebben.

Deze observatie komt keer op keer terug op en rondom het album. Op Twitter is de band erg actief en concertbezoekers krijgen via de mail te maken met het bizarre concept. Hieronder een paar voorbeelden!

De website

De website van de band maakt meteen duidelijk welke boodschap ze willen afgeven. Het is een kunstproject op zich. Je komt op een website waar meteen staat "Your computer may have infinite content", vormgegeven met flikkerende letters. Freaky! Wanneer je doorgaat op de website krijg je een heleboel tabbladen, waardoor je als control freak een béétje in paniek raakt. Al met al ziet het er hartstikke vet uit. Je kunt de boodschap achter het project gewoon ruiken.

Crazy merchandise

Om het allemaal nog nét effe een extra dimensie te geven, besloot de band om er ook een extra merchandise-lijn bij te bedenken. Natuurlijk helemaal gericht op die consumptiemaatschappij die alles nú kan en moet kopen. Er waren speciale USB-fidgetspinners ter waarde van honderd euro te koop. Die waren volgens de website meteen uitverkocht, of dat echt zo is, blijft natuurlijk maar de vraag.

Verder kwamen er nog bedrijfslogo's die je overal terugziet, (te herkennen aan EN), bedachten ze een eigen smaak in Ben & Jerry's en kwamen ze met een eigen merk in cornflakes. Zanger Wim Butler tweette nog een aantal wijze woorden om over na te denken...

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kledingvoorschriften en een fake review

Concertgangers die naar het releaseconcert van Everything Now gingen, kregen een aantal bizarre voorschriften voorgesteld. Zo mochten ze géén korte broeken, tanktops of petten met een logo dragen. Wat ze dan wel moesten dragen? Zolang het maar 'hip en trendy' was, aldus de mail. Later kwam de band erop terug via een officieel statement. Het zorgde voor een hoop kritiek, maar ook waren er veel mensen die hier de humor wel van inzagen.

En daar bleef het niet bij, de band maakte een nep-versie van de website Stereogum, die reviews plaatst. De fake-site Stereoyum bevat slechts een review op het album van Arcade Fire. Ook pakte de band de social influencers Kylie en Kendall Jenner aan. De twee meiden verkochten shirt met iconische artiesten, maar dan met hun eigen hoofd er overheen geplakt. Er kwam bizar veel kritiek op deze shirts. Arcade Fire besloot daarop precies hetzelfde te doen, maar dan met hún eigen logo.

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ook voor de Late Show kregen de programmamakers een hele lange lijst met bizarre eisen. 

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Geniaal of too much?

Wat denk jij van de manier van promoten die Arcade Fire gebruikt? Is het een geniale actie of is het juist een beetje too much? Maar, too much kan natuurlijk ook zomaar de boodschap achter dit hele idee zijn. Everything Now! Veel. Meer. Alles. En het liefst per direct. Ingewikkeld is het zeker, het laat de luisteraar nadenken en twijfelen, iets wat we in tijden van een fake news misschien wel wat vaker zouden moeten doen.

Het is in ieder geval zeker de moeite om eens op zoek te gaan naar alle haakjes die het album heeft. Nog een laatste grappig triviafeitje: Everything Now is gemaakt om op repeat te draaien. Het laatste nummer vloeit perfect over in het eerste! Enjoy...

Meer 3FM nieuws

Populair op 3FM

Bericht naar de studio

Vul in als je een antwoord wilt kunnen ontvangen