Nu op 3FM: -

Wat verdienen Youtubers nou eigenlijk met reclame-inkomsten?

Wat verdienen Youtubers nou eigenlijk met reclame-inkomsten?

Zaterdag 8 juli 2017 - 14:50 uur

Er wordt altijd zo geheimzinnig gedaan over wat Youtubers verdienen. Daarom gingen de boys van Mashup op onderzoek uit. In aflevering 2 zoeken ze uit wat Youtubers verdienen aan reclame-inkomsten. 

Het bedrag dat een Youtuber verdient bestaat uit drie delen: inkomsten uit views, reclames en merchandise. In de eerste aflevering zochten Mashup-redacteuren Ivo en Roel uit hoeveel Youtubers precies verdienen met views. Nu is het de beurt aan de reclame-inkomsten, want het stikt ervan!

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De waarheid over Youtube-money

Enzo Knol die laaiend enthousiast is over een Iglo visstick..... Tja, hij noemt het merk van het langwerpige vissnackje natuurlijk niet zomaar. Het bedrijf betaalt hem om het product aan te prijzen in zijn veelbekeken video's. Maar hoeveel krijgen Youtubers nou eigenlijk voor het aanprijzen van een product?

Multi-Channel Network

Het is belangrijk om te weten dat bijna elke Youtuber is aangesloten bij een netwerkbedrijf, een Multi-Channel Network (MCN). Zij zijn als het ware de manager en koppelen Youtubers aan bedrijven die hun producten willen verkopen via sociale media, zoals Youtube.

Maar goed, de ene Youtuber is de ander niet. De een is meer waard dan de ander. Als je je product door een hele populaire Youtuber wilt laten aanprijzen, kost dit dus een stuk meer dan wanneer je voor een onbekendere Youtuber kiest. Mashup vroeg de grootste Youtubers van Nederland wat zij zo'n beetje verdienen aan gesponsorde video's.

Kwebbelkop

Een ton voor een campagne

Kwebbelkop is de grootste Youtuber van Nederland. Hij verdient ongeveer 50.000 euro voor één gesponsorde video. Voor een hele campagne betaal je al snel 100.000 euro (JA, JE LEEST HET GOED).

Dylan Haegens

Dylan Haegens is ook succesvol in Nederland. Vangt hij dan ook 50.000 euro voor een gesponsorde video? "We hebben het wel eens gehad, maar die vliegen echt niet binnen hoor." Bij Dylan betaal je zo'n beetje 10.000 à 20.000 euro. "Maar dan heb je het wel over een completere campagne."

Life of Yvonne

En voor een 'normale' grote Youtuber?

Als 'normale' grote Youtuber (boven de 100.000 abonnees) kan je tussen de 1.000 en 4.000 euro vragen voor een dedicated video, dus een video die alleen gaat over het merk, vertelt Youtuber Life of Yvonne. Vergeet niet dat over dit geld gewoon belasting betaald moet worden en het netwerkbedrijf ook een deel krijgt (zo'n 20 à 30 procent).

Al met al is het best lekker cashen als Youtuber, maar het wordt pas écht interessant als je meer dan 100.000 abonnees hebt.

Meer Mashup? Abonneer je hier op hun Youtube-kanaal.

Meer 3FM nieuws

Populair op 3FM

Bericht naar de studio

Vul in als je een antwoord wilt kunnen ontvangen