3FM nieuws

Girlboss Aranka over ondernemen, ambitie en het vinden van je superpower

  1. Nieuwschevron right
  2. Girlboss Aranka over ondernemen, ambitie en het vinden van je superpower

Netflix verfilmde het boek #GIRLBOSS van Sophia Amoruso. Die serie lig jij binnenkort lekker op de bank te kijken, maar wat je misschien nog niet weet is dat het boek een complete girlboss-movement heeft gestart. Ondernemer Aranka van der Voorden is daar niet alleen onderdeel van, maar is ook bezig om een Nederlandse tak op te zetten. We spraken haar over ambitie, leren weten wat je wilt en de struggles van een bedrijf opbouwen.

Wie is Aranka?

Zij is de chick bovenaan dit artikel! Aranka is ondernemer en zei op haar 26e haar vaste baan op. Ze wilde het zelf doen. De afgelopen drie jaar heeft ze maar liefst drie bedrijven opgezet. De online community Fitgirlcode, sportkledingmerk Jogha en businessblog-in-ontwikkeling Arankaworld.com. Dit doet ze allemaal vanuit haar kantoor in Rotterdam, met zeven mensen in loondienst en vijf stagiaires. Het is duidelijk: she gets shit done.

Het verhaal van Sophia Amoruso lijkt op dat van Aranka, dus reisde 3FM af naar het Instagram-proof kantoor van Jogha en Fitgirlcode in Rotterdam. Wat kan Aranka jou leren over het vinden van jouw perfecte baan/bedrijf/carrière?

Aranka, jij sprong in het diepe en nam ontslag. Hoelang duurde het voor je dat durfde?
"Ik heb er wel een jaar over nagedacht. Ik zag een gat in de markt voor sportkleding met prints, dus maakte ik een businessplan rondom één voorbeeld-broek en verzamelde mensen om me heen die meer van productie en investeren wisten dan ik. Ik spaarde daarnaast flink en had een buffer voor drie maanden, dus toen ben ik gewoon gestopt. Ik ben met mijn baas gaan praten en zei heel eerlijk dat ik daar niet meer wilde werken. Direct daarna begon ik met Jogha."

In die periode is Fitgirlcode per ongeluk ontstaan, toch?
"Ja, ik wilde vast social buzz creëren voor Jogha. Ik moest iets van vierduizend broeken gaan verkopen en had geen marketingbudget, dus moest ik mijn doelgroep organisch bereiken via social media. Tussen het eerste ontwerp en de eerste dozen vol Jogha-kleding zat negen maanden, dus toen begon ik met Fitgirlcode. Het doel was om alleen wat volgers te krijgen, maar het werd een hele community met enthousiaste meiden. We pakten het momentum en zaten middenin de fitgirl-trend. Het ging aan m'n hart om na een paar maanden die community te killen, dus is Fitgirlcode een op zichzelf staand bedrijf geworden."

Waar moet je je op instellen als je een bedrijf opstart? Chaos en papierwerk?
"Haha nee, in het begin is het echt supertof! Dan kan je van alles proeven, dingen bedenken en een beetje rondkijken. Maar het eerste moment waarop je beseft dat je niet meer terug kunt, is het allerengst. Dan moet je echt je zaken op orde krijgen, want je zit er compleet in. Je hebt afspraken, een lening, mensen die voor je werken, investeerders... This shit is serious! Die realisatiemomenten zijn eng, maar geven je ook een enorme high."

Wat is het moeilijkst aan ondernemen?
"Focus! Alles is leuk, iedereen is enthousiast. Het is lastig, joh! Ik blijf elke keer iets nieuws starten, het is dan toch wel weer leuk... Daarom ga ik nu ook andere vrouwen verder helpen. Ik moet ergens mijn energie in kwijt, anders blijf ik maar bedrijven opzetten!"

En wat is je grootste succes tot nu toe?
"Dat ik een team heb waarbij ik straks drie weken naar Bali kan gaan en dat ik niet bang hoef te zijn dat er iets omvalt. Ik noem mezelf altijd de veroorzaker, ik bedenk dingen en zorg dat ze in gang worden gezet. Ik ben veel te ADHD om dat ook allemaal zelf uit te voeren. Zonder mijn team ben ik nergens!"

Het kantoor van Fitgirlcode en Jogha

In hoeverre is jouw zakelijk leven geïnspireerd op dat van Sophia?
"Ik was al begonnen met het opzetten van Jogha toen #GIRLBOSS uitkwam. Ik las het en schrok bijna van de overeenkomsten tussen onze verhalen, met name hoe we begonnen via internet en social media. Het is fijn om een verhaal te lezen dat lijkt op dat van jezelf, omdat veel mensen toentertijd vonden dat ik gek was. Ik moest eigenlijk volgens iedereen een huis kopen en kids krijgen, haha. Maar waar een wil is, is zeker een weg! Ik herkende mezelf in Sophia als iemand die gekke sprongen maakt en hoopt dat ze op haar pootjes landt. Ik vind het echt impressive hoe zij alles aangepakt heeft."

Denk je dat de Netflix-serie Girlboss impact gaat hebben in Nederland? Ga je kijken?
"Ja, sowieso! Vergelijk het maar met Sex And The City, vrouwen die op zoek waren naar liefde hadden een klik met die serie. Misschien kan Girlboss het vlammetje aanwakkeren van vrouwen die op zoek zijn naar succes en echt het beste uit zichzelf willen halen. Het boek doet dat al, misschien kan de serie dat op een andere manier ook bereiken. Ik hoop het, want als ik naar een ondernemersbijeenkomst ga, staat de kamer vol met mannen. Het is leuk omdat je als enige vrouw altijd opvalt, maar vrouwen hebben nu ook echt elkaar nodig."

Is er al een Girlboss-community in Nederland of is het echt iets Amerikaans?
"We lopen wel achter in vergelijking met Los Angeles, maar het is er wel. Het is alleen nog verdeeld, er is nog geen Nederlandse Sophia Amoruso opgestaan. Althans... Da's een beetje mijn derde bedrijf, haha! Met Arankaworld wil ik beginnende vrouwen helpen met ondernemen. Je moet als beginner altijd mensen opzoeken die drie, vijf, of tien jaar verder zijn dan jij. Daar kun je goede tips en tricks vandaan halen. Zo iemand hoop ik nu te zijn voor een aantal meiden."

Je was ook op de Girlboss Rally in Los Angeles, een conferentie waar vijfhonderd girlbosses bijeenkwamen voor inspiratie. Hoe was dat?
"Echt fantastisch. In Nederland zijn dit soort events altijd leuk geregeld, maar dit kun je je echt niet eens voorstellen. Alles was tot in de puntjes geregeld, helemaal echt perfect. Ik had me van tevoren ingeschreven voor een van de zalen met sprekers, en heb daar de hele dag verschillende speeches bijgewoond. Er was ook een cocktailevent, waar Sophia gewoon in het wild rondliep! Ze herkende me van Instagram, dus ik liep daar vooral ontzettend starstruck rond. De meest interessante lessen van de Girlboss Rally check je in de video die ik daar gemaakt heb!"

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat is jouw tip voor de studente die nog géén idee heeft wat ze moet gaan doen na haar studie?
"Werk aan jezelf. Probeer uit te zoeken hoe je in elkaar zit en waarom je zo in elkaar zit. Waarom ben jij altijd degene die gekozen wordt voor presentaties? Waarom ben je van slag bij een slecht tentamencijfer? Dat zijn dingen die jouw persoonlijkheid beschrijven. Schrijf al je flaws op en kom erachter waar ze vandaan komen. Ik hoop ook dat ze dat op scholen meer gaan doen, met boeken kom je maar tot een bepaald punt. Je moet ook ontdekken wat voor persoon jij bent en hoe je dat het beste kunt gebruiken."

Dus jezelf ontdekken is belangrijker dan een opleiding?
"Nee, rond je studie zeker af, ook als je het stom vindt. Maar onthoud dat je daar niet aan vast zit, je hoeft niet het gebaande pad te volgen. Het gaat erom dat je doet waar je goed in bent en weet waar je krachten liggen. Iedereen heeft een superpower waarmee ze zich onderscheiden van de rest. Use it!"

Je deelt best veel informatie over je bedrijven en successen. Ben je niet bang dat mensen je gaan kopiëren?
"Nee. Mijn advies is zelfs 'doe het'. Kopieer me maar. Het is onwijs zwaar en als het je lukt, ben ik alleen maar trots op je! Ik zie anderen niet als concurrentie, maar als collega's die hard aan het werk zijn. De mensen die het na je doen, zullen nooit onderscheidend meer zijn. Dat merken ze snel genoeg en dan passen ze zich daarop aan."

Nog een laatste advies voor girlbosses-in-spé?
"Vertel iedereen erover. Neem jezelf en jouw bedrijf superserieus. En maak iets tastbaars. Of het een logo, Instagram-account of bedrijsnaam is maakt niet uit. Maak het! De helft zal je voor gek verklaren, maar die critics heb je nodig. Ze geven soms best slimme tips, namelijk. En die andere helft zijn je cheerleaders, die heb je nodig als je even niet zo lekker gaat. Maar er zijn altijd mensen die je kunnen helpen, durf daarnaar te vragen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie