3FM nieuws

Coldplays wereldtour in 10 enorme getallen

  1. Nieuwschevron right
  2. Coldplays wereldtour in 10 enorme getallen

Met twee versterkers en een pick-up truck kom je er als band niet als je op wereldtoernee gaat. Coldplay bijvoorbeeld sleept zo'n beetje een halve stad aan crew en apparatuur mee de wereld over.

(Foto: Ben Houdijk)

Of je nou gek op ze bent of ze het liefst nooit meer hoort, één ding is duidelijk: Coldplay is goed in grootse stadionshows. Op 23 en 24 juni stonden ze met hun A Head Full Of Dreams-tour in de Amsterdam ArenA. Voor één avond dansen op 'Hymn For The Weekend' en huilen op 'The Scientist' heb je nog best veel nodig...

Het Deense TPI Magazine bezocht het productieteam van Coldplay in Kopenhagen om het een en ander op papier te zetten.

Het boodschappenlijstje voor een Coldplay-concert

47.500 polsbandjes

De lichtgevende polsbandjes zijn al sinds 2012 een onderdeel van Coldplay's liveshows. Per show worden er 47.500 polsbandjes uitgedeeld die aan het eind van de show gerecyclet kunnen worden.

Een podium van 200.000 kilo

Het podium is 65 meter breed, 20 meter diep en heeft een catwalk van 30 meter. Tel daar nog vijf enorme LED-schermen, het bloemendoek en alle instrumenten bij op en het is al snel duidelijk: dah weeg veel. 200 ton om precies te zijn.

32 stagetrucks

Het hele boeltje moet na iedere show ingepakt en vervoerd worden naar de volgende locatie. Met één vrachtwagen kom je er niet, dus huurt het productieteam van Coldplay standaard 32 trucks in om alles tiptop van A naar B te krijgen.

(Foto: Ben Houdijk)

150 crewleden

Er reist standaard een team van 150 mensen mee met de band. Dat is nog los van alle lokale crew die wordt ingehuurd voor de opbouw.

9 tourbussen

Een goede nachtrust is belangrijk, dus krijgt iedereen een plek in een van de negen tourbussen. De band zelf reist per vliegtuig.

1.7 miljoen fans

Coldplay heeft dertig shows nodig om 1.7 miljoen mensen te entertainen. Met een gemiddelde bezetting van 56.000 bezoekers per concert gaat 't hard, natuurlijk. En dat zijn alleen nog maar de eerste twee gedeeltes van de tour, Latijns-Amerika en Europa. Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië moeten nog komen!

129 miljoen euro omzet

Die 1.7 miljoen fans hebben allemaal braaf een kaartje gekocht, wat goed is voor 129 miljoen euro aan omzet. Cashen!

(Foto: Ben Houdijk)

200 geluidsboxen

Tussen de kilo's confetti en ballonnen door draait het natuurlijk om de muziek. Om alles goed te laten klinken, staan en hangen er zo'n 200 boxen en versterkers in de zaal.

14 camera's

Met stuiterbal Chris Martin als frontman moet je vanuit elke hoek kunnen filmen wat hij uitspookt. Dat wordt gedaan door 14 camera's, inclusief een spider-cam. Deze zweeft boven het podium aan vier kabels, waardoor er ook vanuit de lucht mooie shots gemaakt worden.

22 mW stroom

Tijdens één show heeft de techniek 22 megaWatt aan stroom nodig om goed te draaien. Da's genoeg om een kleine stad (zeg Amersfoort) mee op de been te houden. De hoofdkabels alleen al zijn bij elkaar 6000 meter lang.

(Foto: Ben Houdijk)

Nagenieten

De tijd van Starfish en kleine puboptredens is voorbij, dat blijkt wel. Wil je nog even nagenieten van Coldplay in de Amsterdam ArenA? Check hier de mooiste foto's.

Ster advertentie
Ster advertentie