3FM nieuws

Het cassettebandje maakt een comeback, waarom?

  1. Nieuwschevron right
  2. Het cassettebandje maakt een comeback, waarom?

Vinyl is nog steeds onverminderd populair. Iedereen en z'n moeder heeft tegenwoordig weer een mooi, glimmend stukje vinyl in de kast staan. Tijd voor een nieuw (en exclusiever) hebbeding dus, en dat is de cassette! Deze gouwe ouwe maakt een comeback, maar waarom?

Delta van Mumford & Sons. Trench van Twenty One Pilots. Tranquility Base Hotel + Casino van Arctic Monkeys. My Mind Makes Noises van Pale Waves. Sweetener van Ariana Grande. Stuk voor stuk albums die als cassettebandje te koop zijn.

De comeback van de kleine rechthoekige rakker is niet gloednieuw, er is sinds 2012 al een stijging in de verkoopcijfers. Maar de laatste paar jaar gaat het ineens echt een stuk harder. Why? We zetten de voors en tegens op een rij.

Kant A: Yay

Cassettebandjes zijn goedkoop
We zijn Nederlanders, dus het eerste voordeel aan cassettebandjes is zéker niet onbelangrijk: ze zijn goedkoop! Voor een bedrag tussen de €8 en €12 ben jij al de trotse eigenaar van een bandje. Je kunt er dus eentje kopen en het achteraf compleet kut vinden, maar je bent dan in ieder geval geen fortuin kwijt.

Dit is ook meteen een voordeel voor de artiest die er eentje uitbrengt: de productiekosten zijn drie keer lager dan die van vinyl en de shipping is goedkoper, want bandjes zijn een stuk lichter dan vinyl en CD's.

Lekker prutsen
Daarnaast zijn de handelingen die bij cassettebandjes horen nog steeds geliefd. Gek eigenlijk, want het is best een gedoe. 3FM-luisteraar Ella liet weten dat ze hoe dan ook fan is: "Heerlijk, met je pen of potlood het bandje er weer in draaien. Of een half uur heen en weer spoelen tot je bij het begin van een nummer bent... Tof!"

Nostalgie en tastbaarheid
De dagen dat mensen die-hard zaten te knutselen aan de perfecte mixtape is wel voorbij, maar streaming services zoals Spotify proberen eigenlijk met iedere playlist een perfecte digitale mixtape te maken. Hoe leuk is het om zoiets weer in het echt te hebben!

Die tastbaarheid is volgens Jed Shepard, een Londense platenbaas, iets essentieels: "Zo lang mensen oren en handen hebben, willen we aanraken waar we naar luisteren. Iets vast kunnen houden geeft je een andere connectie met de muziek."

Kant B: Nay

Muziekkwaliteit is niet optimaal
Qua geluid en opnamekwaliteit wint vinyl het van een cassettebandje. Waar vinyl een warmer, authentieker geluid heeft dan CD's of digitale muziek, verliest het cassettebandje hier een paar punten: het klinkt al snel ouder en lo-fi. Komt niet echt lekker over met een strakke elektronische plaat.

Verkoopcijfers zijn nog te laag
Ja, er worden meer cassettebandjes verkocht dan een paar jaar geleden, maar nog steeds op kleine schaal. In 2018 werden er in Engeland zo'n 50.000 cassettebandjes verkocht tegenover 30.000 in 2017. Het bestverkopende bandje van 2018 kwam van The 1975, die 7523 exemplaren verkocht van hun A Brief Inquiry Into Online Relationships. Een mooi aantal, maar als #1 nog steeds niet bijster veel.

Kylie Minogue stond op plek twee met 6200 verkochte cassettebandjes, The Prodigy op plek drie met 2100. Vlak daar achteraan komt de Guardians Of The Galaxy-soundtrack, Delta van Mumford & Sons en Sweetener van Ariana Grande. Een mooi lijstje dus, maar nog geen bestseller cijfers.

Eindeloos prutsen
Waar de voorstanders van de cassette het wel leuk vinden om met een potlood een bandje terug te moeten draaien, vindt kamp Nay dat allesbehalve interessant. Wát een gedoe... En het is toch helemaal niet meer nodig? 3FM-luisteraar Sanne ziet er niet zoveel in: "Seriously? Gaan we dat elke twintig jaar herhalen? Eerst moet alles digitaal en nu weer niet. Straks weer lekker retro liedjes opnemen van de radio?!"

Dat waren Kant A en B... Maar wat vind jij? Zie jij iets in de comeback van het cassettebandje? Wordt het de vinylvervanger of is het gewoon een hipsterding?

Ster advertentie
Ster advertentie